Visma Lön 600
Vad betyder felmeddelandet som jag får när jag skapar lönestatistik till Svenskt Näringsliv?
När du skapar lönestatistik till Svenskt Näringsliv få olika felmeddelanden. Här förklarar vi vad du kan göra för att åtgärda felen.
När du klickar på Hämta nya löneuppgifter kan du få felmeddelandet Det finns anställda som saknar uppgifter i anställningsregistret. Då saknas uppgifter eller är felaktiga under Personal - Anställda. Den anställde är då rödmarkerad i listan. Det kan även gälla anställda som har slutat. Markera därför Visa även anställda som har slutat.
Välj fliken Statistik för de anställda som är rödmarkerade i listan för att kunna klarmarkera statistikrapporten. Markera rutan Anställd redovisas ej under Svenskt Näringsliv - Lönestatistik för anställda som ej ska redovisas. För anställda som ska redovisas behöver du fylla i korrekta uppgifter i de obligatoriska fält där uppgifter är felaktiga eller saknas. Läs mer i avsnittet Vilka ska tas med i lönestatistiken till Svenskt Näringsliv?.
Meddelandet beror på att det saknas uppgift om veckoarbetstid för heltid i rapporten. Värdet saknas för de anställda som har arbetsschema av typen oregelbunden arbetstid.
Välj Rapportering - Svenskt Näringsliv Lönestatistik och ange värdet manuellt i fältet Veckoarbetstid för heltid för de anställda som har arbetsschema med oregelbunden arbetstid.
Om du väljer Hämta nya löneuppgifter kommer dina manuellt inlagda värden att försvinna och du behöver registrera dem på nytt.
Läs mer om oregelbunden arbetstid i avsnittet Arbetsschema med oregelbunden arbetstid.
Meddelandet beror på att lönekörningen för rapporteringsmånaden inte är markerad för Låst, Utskriven, Utbetald och Bokföringsunderlag skapat. Det kan även vara andra lönekörningar som inte är avslutade men som har avvikelser med datum från rapporteringsmånaden.
Relaterade avsnitt
Varför kommer inte den anställde med på rapporten för Svenskt Näringsliv?
Skriv ut/skapa fil för lönestatistik till Svenskt Näringsliv (SNL)