Visma Lön 300
Personalhistorik
I personalhistoriken kan du se förändringar som har gjorts i anställningsregistret. Historiken används bland annat vid rapportering till Fora, Collectum
Det är inte alla förändringar i anställningsregistret som registreras i personalhistoriken, utan bara uppgifter som anges i fält som är definierade för att påverka historiken.
Gör så här om du vill ta fram en rapport med personalhistorik:
- Välj Personal - Anställda.
- Klicka på knappen Personalhistorik.
- Gör urval för vilka anställda, vilka fält och vilken period som ska tas med i personalhistoriken under Urval.
- Klicka på Skriv ut om du vill skriva ut personalhistoriken till skrivare, pdf-fil eller skicka via e-post.
Du kan välja att inte ta med förändringar som gjorts i anställningsregistret i rapporten över personalhistorik. Klicka på knappen Justering för att göra dessa inställningar. Läs mer i avsnittet Justering av personalhistorik.
Här visas anställningsnumret för den anställde som förändringen gäller.
Här visas namn på den anställde som förändringen gäller.
Här visas vilket fält förändringen berör. När du registrerar en ny anställd visas informationen Ny post i fältet.
Här visas värdet i fältet före ändringen. Om fältet är tomt finns inget tidigare värde.
Här visas värdet i fältet efter ändringen. Det är detta värde som tas med i rapporteringen.
Här anges det datum från vilken ändringen ska gälla. För de flesta uppgifter gäller förändringen från och med det datum som ändringen gjordes i anställningsregistret, men det finns undantag. Ett exempel är när du byter uppgift om lön eller personalkategori i anställningsregistret. Då får du ange när ändringen ska börjar gälla och då registreras det datumet i personalhistoriken istället för dagens datum.
Du kan manuellt ange ett annat datum för förändringen i detta fält.
Här visas när du gjorde ändringen i anställningsregistret. Det kan vara ett annat datum än i fältet Gäller fr o m om du registrerat kommande förändringar i anställningsregistret. Du kan inte ändra datumet i detta fältet.
Här visas vilken användare som gjorde ändringen.
Urval
Klicka på registersymbolen till höger i fältet och byt anställd om du vill titta på personalhistoriken för en annan anställd. Du kan välja urvalet Alla om du vill att listan ska visa historiken för alla anställda.
Klicka på registersymbolen till höger i fältet om du vill byta från Alla till att listan bara ska visa historik för ett enstaka fält. Urval kan bara göras på de fält som i anställningsregistret är definierade för att förändringar ska sparas i historiken.
Fältet är tomt som standardförslag och i listan visas då allt som hänt sedan du började arbeta med programmet. Skriv in ett datum om du vill se historiken för en kortare period.
Fältet är tomt som standardförslag. Om du registrerat förändringar som ska börja gälla längre fram i tiden anger du ett senare datum än när registreringen gäller. Urvalet gäller det datum som står i kolumnen Gäller fr o m och inte det datum som står i kolumnen Ändrat.
Klicka på knappen Skriv ut för att skriva ut personalhistoriken. Utskriften visas först i läget Förhandsgranska. Via knapparna längst ner i fönstret kan du välja att skriva ut rapporten till skrivare, pdf-fil eller att skicka den via e-post.
Klicka på Justering om du vill göra inställningar för att programmet inte ska ta med förändingar som gjorts i anställningsregistret vid rapportering av personalhistorik. Läs mer i avsnittet Justering av personalhistorik.
Relaterade avsnitt
Justering av personalhistorik | |
Arbeta med anställda |