Visma Förening
Massuppdatera, kommando
Med hjälp av kommandot Massuppdatera kan du ändra uppgifter på flera poster samtidigt. Du kan bara använda kommandot när du står i listläge och kommandot blir inte aktivt förrän du markerat de poster du ska uppdatera.
Du markerar de poster du vill uppdatera genom att klicka i kolumnen Markering. Om du ska uppdatera en uppgift för alla poster kan du välja kommandot Markera alla. Om du vill ta bort de markeringar du gjort väljer du kommandot Avmarkera alla. Vill du göra förändringar på ett urval av poster kan du välja kommandot Markeringshjälp när du är i listläget. Läs mer om detta i avsnittet Markeringshjälp.
Har du markerat ett antal poster och stänger fönstret tas alla markeringar automatiskt bort.
Gör så här för att ändra en uppgift för flera poster samtidigt:
- Markera de poster du vill ändra.
- Välj kommandot Massuppdatera eller högerklicka i listan och välj Massuppdatera.
- Markera rutan Lås upp vid den uppgift du vill ändra.
- Ange det nya värdet.
Om knappen Markerade visas kan du klicka på den innan du genomför ändringen för att se vilka poster som kommer att uppdateras.
Läs mer om detta i avsnittet Markerade poster.
- Klicka på OK eller välj Alt-O för att genomföra uppdateringen.
Alla poster som kan uppdateras kommer att göra det när du klickar på OK. Om du har valt att uppdatera flera fält och något av fälten inte går att uppdatera, uppdateras inte posten alls. Om en eller flera poster inte kan uppdateras öppnas ett fönster med information om dels de fel som gjorde att uppdateringen inte kunde utföras, dels eventuella varningar. Vill du skriva ut denna information klickar du på knappen Skriv infolista.
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade artiklarna med.
Här väljer du ny artikelgrupp för de artiklar du markerat. Du kan söka efter och välja artikelgrupp i den lista som visas om du klickar på listknappen till höger i fältet eller väljer Alt-Pil ned.
I den här delen finns artikeluppgifter som går att massuppdatera.
Här väljer du ny enhet för de artiklar du markerat. Du kan söka efter och välja enhet i den lista som visas om du klickar på listknappen till höger i fältet eller väljer Alt-Pil ned.
En artikel som markeras som inaktiv finns kvar i registret men syns inte när du ska välja artiklar på fakturor. Avmarkera rutan för att aktivera artikeln igen. Vill du aktivera/inaktivera enstaka artiklar kan du även göra det i kortläget för respektive artikel i artikelregistret.
Här väljer du ny konteringskod för de artiklar du markerat. Du kan söka efter och välja konteringskod i den lista som visas om du klickar på listknappen till höger i fältet eller väljer Alt-Pil ned.
Här sätter du en markering om markerade artiklar ska ändras till att vara lagervara.
Här väljer du ny streckkodstyp för de artiklar du markerat. Du kan söka efter och välja streckkodstyp i den lista som visas om du klickar på listknappen till höger i fältet eller väljer Alt-Pil ned.
Här anger du vilken typ av artikel det är. Det kan vara antingen Artikel/tjänst, Familjeavgift eller Medlemsavgift. Denna uppgift används bland annat för att statistikuppgifterna ska bli riktiga.
Här sätter du en markering om markerade artiklar ska ändras till att vara utgående artiklar. En varning visas när du plockar upp artikeln i order eller faktura om att den är utgående.
Om rutan är markerad uppdateras avtalet med kundens adress från kundregistret. Avtalsfakturan kommer att skapas med de nya adressuppgifterna som avtalet har uppdaterats med.
Om rutan inte är markerad skrivs adressen på fliken 3 Kundregister på avtalet ut på fakturan. Ingen uppdatering mellan kundregistret och avtalet görs då.
Det finns två val för uppdatering av dina försäljningspriser på avtalet. Antingen uppdateras priserna vid varje fakturatillfälle eller endast när du väljer kommandot Uppdatera täckningsbidrag. Vill du att försäljningspriserna ska uppdateras vid varje faktureringstillfälle, markerar du Automatisk prisuppdatering vid fakturering.
Kalkylpriset för artiklarna/tjänsterna uppdateras normalt genom att du utför kommandot Uppdatera täckningsbidrag. Detta kommando leder till att kalkylpriset kommer att motsvara aktuellt värde i artikelregistret. Om du inte vill uppdatera kalkylpriset när du väljer kommandot Uppdatera täckningsbidrag, markerar du valet Kalkylpriser ändras inte vid uppdatering.
Den här rutan kan du markera för att visa att avtalen är avslutade, det vill säga att avtalstiden har löpt ut. Om avtalstiden löpt ut på ett avtal som inte har någon markering i denna ruta, får du en varning när du försöker skapa fakturor. Avtal med markering i Avslutat skapar inte några fakturor.
Här anger du mellan vilka datum avtalet ska gälla. Du anger fr.o.m datum och t o m datum. Det andra fältet kan lämnas tomt vilket betyder att avtalet gäller tills vidare. Fältet används till att ta fram period om det ska anges på fakturan, det vill säga första period är från det datum du angivit som första datum. Om du har satt en markering i Period anges på fakturan och har angett avtalstiden med ett slutdatum på första fliken kommer en varning om du fakturerar en period som går utanför avtalstiden. Du kan då gå in och sätta en markering i Avslutat eller ändra avtalsperioden.
Detta är en statusinformation. Om du avbryter arbetet med avtalet, för att fortsätta senare, kan du markera rutan för att säkerställa att avtalet inte råkar faktureras i alla fall. Du måste sedan komma ihåg att ändra tillbaka när du är färdig med den. Det är bara klara avtal som kan faktureras.
Markera här om du vill att dröjsmålsräntan ska hämtas från
när du skapar faktura på avtalet.Markera här om du vill att kundfordranskontot som är angett på kunden i kundregistret ska hämtas när du skapar faktura på avtalet.
Markera här om du vill att det projekt du angett på kunden i kundregistret ska hämtas när du skapar faktura på avtalet.
Markera här om du vill att den resultatenhet du angett på kunden i kundregistret ska hämtas när du skapar faktura på avtalet.
Kalkylpriset för artiklarna/tjänsterna uppdateras normalt genom att du utför kommandot Uppdatera täckningsbidrag. Detta kommando leder till att kalkylpriset kommer att motsvara aktuellt värde i artikelregistret. Om du inte vill uppdatera kalkylpriset när du väljer kommandot Uppdatera täckningsbidrag, markerar du Kalkylpriser ändras inte vid uppdatering.
Du markerar rutan Lås upp vid de fält du vill ändra. Det är endast de upplåsta och ändrade fälten som kommer att massuppdateras.
Den här rutan kan du använda för att makulera avtal, eller för att återta en makulering. En makulering innebär att ett avtal stryks utan att avtalstiden löpt ut.
Här visas det datum då nästa faktura kommer att skapas.
Nästa period är det datumintervall som nästa faktura avser.
Här sätter du en markering om du vill att den period du fakturerar ska finnas med som textrad på fakturan. Programmet räknar upp perioderna automatiskt. Perioderna kommer med som datumintervall, t ex XX0101- XX228. Datumet följer med fakturorna på spårningsfliken.
Om du inte har någon markering här kommer inga datumintervall på fakturor eller spårningsflik och du får bara en varning om du försöker skapa en faktura med fakturadatum som ligger utanför avtalstiden.
En markering i denna ruta betyder att kontot är aktivt och kan användas vid kontering.
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
Till en del transaktioner finns alltid vissa fasta kopplingar. En försäljning av en momspliktig vara följs t ex alltid av en momstransaktion. Med en lönetransaktion följer en rad andra transaktioner som avser sociala avgifter, semesterersättning etc.
I det här fältet kan du skriva in löpnumret för en automatfördelning du har lagt upp, eller leta upp den med hjälp av listknappen. När du registrerar en transaktion på kontot och du har konterat beloppet, visas en fråga om automatfördelningen ska genomföras.
Här kan du ange om kontot i första hand är ett debetkonto eller ett kreditkonto. Du väljer ett D för debet och ett K för kredit. Fältet kan också innehålla en asterisk (*). Asterisken innebär att du kan kontera på debet och kredit. Insättningspunkten placeras först i debetkolumnen och sedan i kreditkolumnen. Om du anger något här kommer insättningspunkten att automatiskt hoppa till den kolumnen (debet eller kredit) i verifikationsregistreringen, när det är dags att registrera ett belopp. Du kan ändra detta direkt på verifikationen om du ska bokföra kontot på motsatt sätt.
Här kan du skriva in de kontonummer du vill ändra på. Har du markerat i listläget för kontoplanen står de markerade kontona här.
I programmet kan du registrera kvantitet på konton. Om du vill kunna registrera kvantitet på kontot måste du här ange enheten (t ex st eller tim), i rutan vid Enhet.
Du kan bara ha en enhet för kvantitet per konto. Du måste t ex lägga upp minst ett konto för varje enhet du vill redovisa. I verifikationslistan och huvudboken redovisas kvantitet per transaktion. De skrivs även ut i kvantitetssaldolistan.
Du kan med listknappen välja vilken momsrapportkod du vill ändra till.
Här anger du om du vill använda projekt på kontot. Om du vill att ett visst projekt alltid ska föreslås lägger du in det vid Föreslå. Projektet måste vara upplagt. Det gör du via Bokföring - Projekt.
Om du bokför på ett konto som ska specificeras på projekt, kan du använda projekt 0 för de poster som du inte vill fördela. Skillnaden mellan resultatenheter och projekt är att projekt kan löpa över flera år.
Här anger du om du vill använda resultatenheter på kontot. Om du vill att en viss resultatenhet alltid ska föreslås lägger du in den vid Föreslå. Resultatenheten måste vara upplagd. Det gör du via Arkiv - Inställningar - . - Bokföring - Resultatenheter
Om du bokför på ett konto som ska specificeras på resultatenheter, kan du använda resultatenhet 0 för de poster som du inte vill fördela.
Här kan du skriva in koden för kontot/kontona som du behöver för ditt räkenskapsschema.
En markering här gör att du kan använda kontot/kontona vid manuell registrering av verifikationer.
Om du har funktionen Ange transaktionsinfo aktiv visas ytterligare en kolumn i arbetsbilden för verifikationsregistrering. Du aktiverar transaktionsinfo, för hela
Om du har en markering här kommer kontot inte att visas detaljerat även om du väljer att du vill ha journalen detaljerad.
Fliken Kunduppgifter
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade kunderna med.
Här väljer du om du ska kunna skicka betalningspåminnelse till de markerade kunderna.
Här anger du det betalningsvillkor de markerade kunderna ska ha som standardval.
Finns det en markering här betyder det att kunderna är exportkunder inom EU. En EU-kund som ska faktureras utan moms ska ha en markering både i rutan Export och rutan EU-kund.
Om rutan är markerad kommer det att föreslås expeditionsavgift på kundernas fakturor enligt de inställningar du gjort i
. Om rutan inte är markerad kommer det inte att föreslås någon expeditionsavgift. Du kan alltid välja att ändra detta på respektive faktura.En markering i rutan innebär att kunderna är exportkunder. Då blir det ingen moms på fakturorna. Det går inte att arbeta med priser inklusive moms för en exportkund.
Om du vill ge kunderna en viss procent i rabatt på det totala fakturabeloppet, anger du den procentsatsen här. Du kan kombinera fakturarabatten med radrabatt. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
I den här delen finns de val på fliken Fler uppgifter, som du kan massuppdatera.
Om rutan är markerad kommer det att föreslås frakt på kundernas fakturor enligt de inställningar du gjort i
a. Om rutan inte är markerad kommer det inte att föreslås någon frakt. Du kan alltid välja att ändra frakten på respektive faktura.I den här delen finns grunduppgifter för kunder, som du kan massuppdatera.
En kund som markeras som inaktiv finns kvar i registret men syns inte i plocklistan för kunder på fakturor. Avmarkera rutan för att aktivera kunden igen. Vill du aktivera/inaktivera enstaka kunder kan du även göra det i kortläget för respektive kund i kundregistret.
Här kan du lägga in kundernas kreditgräns. Vill du att kunden ska ha obegränsad kredit skriver du 0 i fältet.
Här anger du det kundfordranskonto som ska användas för de markerade kunderna.
Här väljer du den landskod de markerade kunderna ska ha som standardval. När du har valt kod visas landets namn i det högra fältet.
Här väljer du den landskod de markerade kunderna ska ha som standardval i leveransadressen. När du har valt kod visas landets namn i det högra fältet.
Här anger du det leveranssätt som är vanligast vid leveranser till de här kunderna.
Här anger du det leveransvillkor de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du en av de
Här anger du vilken av de försäljningsprislistor du har upplagda som ska användas för de här kunderna. Om kunderna ska ha priser inklusive moms på sina fakturor ska du ange en prislista som är markerad för inkl moms. Läs mer i hjälpavsnittet Försäljningsprislistor.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Här anger du om det ska vara möjligt att ta ut en påminnelsevgift. För att kunna ta ut påminneleavgift måste kunden ha en markering för Betalningspåminnelse och du måste ha angett vilken påminnelseavgift du vill använda i dina .
Här kan du ange om kunderna har något rabattavtal hos er. Om du väljer ett rabattavtal styr det vilken prislista, fakturarabatt eller radrabatt som ska användas. När du har valt ett rabattavtal kan du inte längre skriva något i fälten Prislista, Fakturarab % och Radrab %.
Om du vill veta mer om uppläggning av rabattavtal kan du läsa om det i hjälpavsnittet Kundrabatter.
Om du vill att kunderna ska ha en viss rabatt i procent eller kronor på varje fakturarad anger du den här. Du kan kombinera radrabatten med fakturarabatt, om du vill. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Här väljer du om de markerade kunderna ska kunna räntefaktureras.
Sorteringsbegreppet är avsett att användas som urval i samband med utskrifter.
Om någon av de markerade kunderna har avtal upplagda i avtalsfaktureringen kan du välja att dessa avtal uppdateras med de val du har gjort här. Vill du att avtalen ska ändras, markera rutan. I annat fall sker inga ändringar i avtalen.
Fliken Utskriftsval
Här väljer du vilken dokumentmall som ska användas för respektive dokumenttyp.
Här väljer du antal kopior som ska skapas till kunden för respektive dokumenttyp.
Här väljer du på vilket sätt dina dokument ska skickas. Du anger utskriftsval för respektive dokumenttyp.
Här anger du om du vill kunna skicka betalningspåminnelser för de markerade fakturorna.
Här anger du det betalningsvillkor som ska gälla för de markerade fakturorna. Du ändrar betalningsvillkor genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned och välja ett nytt villkor i listan.
Ange hur många procent i dröjsmålsränta du vill ta ut för de markerade fakturorna. Dröjsmålsräntan anges enligt räntelagen: Räntelag (1975:635). Observera att det finns en lagstadgad högsta nivå på räntan, som gäller om du inte avtalat något annat med din kund. Kontrollera räntans storlek med t ex din redovisningsbyrå. Du kan använda upp till 2 decimaler.
Detta är en statusinformation. En faktura är normalt alltid redo att skickas, men om du markerar den här rutan kommer fakturan inte att visas i listan över fakturor som är möjliga att skicka i programdelen Fakturahantering. Däremot skickas den om du väljer att skicka aktuell faktura.
Ange det fakturadatum som du vill att fakturorna ska ha. Du kan ändra datum genom att skriva in datumet manuellt eller genom att använda kalenderfunktionen.
Ange det förfallodatum du vill att fakturorna ska få. Du kan ändra datum genom att skriva in datumet manuellt eller genom att använda kalenderfunktionen.
I fältet för Kommentar kan du göra en anteckning på maximalt 120 tecken. Texten visas enbart på de markerade fakturorna, den kommer inte med på utskrifter eller e-dokument till
Här visas de konton du har valt under Arkiv - Inställningar - . Du kan själv ändra kontonummer här om du vill. - Kontonummer
Ange det datum då artikeln levereras ut från din förening. Du kan ändra datum genom att skriva in datumet manuellt eller genom att använda kalenderfunktionen.
Ange det leveranssätt du vill ska användas för de markerade fakturorna. Du kan ändra leveranssätt genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned.
Ange det leveransvillkor du vill ska gälla för de markerade fakturorna. Du kan ändra leveransvillkor genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned.
Den här rutan kan du använda för att makulera eller återta en makulering av de markerade fakturorna. Du kan inte makulera en faktura som är
En markering i denna ruta gör det möjligt att ta ut en påminnelseavgift för de markerade fakturorna. Inställningar för påminnelseavgifter görs under Arkiv - Inställningar - , fliken - Betalningar - Påminnelse och räntaPåminnelse och ränta.
En markering i denna ruta innebär att de markerade fakturorna kommer att kunna räntefaktureras.
Här kan du skriva in texter som du vill få ut på de markerade fakturorna. Texten du skriver in här kommer inte att skrivas ut på något annat dokument.
Vill du ha en återkommande text på alla fakturor lägger du till den under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumenttexter
Här anger du hur du vill skicka de markerade fakturorna.
Här anger du namnet på den person
Fliken Leverantörsuppgifter
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade leverantörerna med.
I den här delen kan du göra val för inställningar som har med betalningar att göra.
Här väljer du det betalningsvillkor du vanligen har hos dina leverantörer.
I den här delen finns de grunduppgifter för leverantörer, som du kan massuppdatera.
En leverantör som markeras som inaktiv finns kvar i registret men syns inte i plocklistan för leverantörer på fakturor. Avmarkera rutan för att aktivera leverantören igen. Vill du aktivera/inaktivera enstaka leverantörer kan du även göra det i kortläget för respektive leverantör i leverantörsregistret.
Här kan du koppla en konteringsmall till dina leverantörer. När du skapar en leverantörsfaktura för en leverantör kommer vald konteringsmall automatiskt att föreslås.
Om du vill att dina leverantörer ska ha en markering för Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr anger du det här. Valet innbär att leverantörsfakturans fakturanummer automatiskt kommer att kopieras till fältet OCR/Refnr när du registrerar en leverantörsfaktura.
Här kan du skriva in den kreditgräns du har hos leverantörerna. Om du har obegränsad kredit skriver du 0 kr.
Om dina leverantörer har ett kontonummer som kräver OCR-nummer markerar du den här rutan. Markören kommer då att stanna i fältet OCR/Refnr när du registrerar din leverantörsfaktura.
Här väljer du den landskod som gäller för det land leverantörerna är ifrån. När du har valt kod visas landets namn i det högra fältet.
Här väljer du det leveranssätt du vanligen har hos dina leverantörer.
Här väljer du det leveransvillkor du vanligen har hos dina leverantörer.
Här kan du skriva in eller välja namnet på en kontaktperson hos dig, som ska gälla för alla markerade leverantörer.
Här väljer du om du ska kunna skicka betalningspåminnelse brev till de markerade kunderna.
Här anger du det betalningsvillkor de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här visas eventuella fira medlemskategorier som du har lagt upp. Här kan du massuppdatera värden för valda medlemmar.
I den här delen finns grunduppgifter för medlemmar, som du kan massuppdatera.
En medlem som markeras som inaktiv finns kvar i registret men syns inte i plocklistan för medlemmar/kunder på fakturor och avtal. Avmarkera rutan för att aktivera medlemmen igen. Vill du aktivera/inaktivera enstaka medlemmar kan du även göra det i kortläget för respektive medlem i medlemsregistret.
Här väljer du om du ska kunna ta ut påminnelseavgift av de markerade kunderna.
Här väljer du den landskod de markerade medlemmarna ska ha som standardval. När du har valt kod visas landets namn i det högra fältet.
Här anger du det leveranssätt som är vanligast vid leveranser till de här kunderna.
Här anger du det leveransvillkor de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du en av de medlemskategorier du har upplagda.
Här anger du vilken av de försäljningsprislistor du har upplagda som ska användas för de här kunderna. Om kunderna ska ha priser inklusive moms på sina fakturor ska du ange en prislista som är markerad för inkl moms. Läs mer i avsnittet Försäljningsprislistor.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Här väljer du om de markerade kunderna ska kunna räntefaktureras.
Sorteringsbegreppet är avsett att användas som urval i samband med utskrifter.
Om någon av de markerade kunderna har avtal upplagda i avtalsfaktureringen kan du välja att dessa avtal uppdateras med de val du har gjort här. Vill du att avtalet ska ändras, markera rutan. I annat fall sker inga ändringar i avtalen.
Fliken Utskriftsval
Här väljer du antal kopior som ska skapas till kunden för respektive dokumenttyp.
Här väljer du på vilket sätt dina dokument ska skrivas ut. Du anger utskriftsval för respektive dokumenttyp.
Relaterade avsnitt
Markerade poster | |
Massuppdatera avtal |
Arbeta smartare
Sökord: Sök och ersätt