Visma Fakturering
Referens/Attest,
Referens/Attest hittar du under Arkiv - Inställningar - Företag - Referens/Attest. -
Här lägger du upp signatur och namn för de personer som kan stå som vår referens eller attest på dina dokument. Namn som har markering i kolumnen Vår referens kan du välja som vår referens i register och på dokument. Namn som har markering i kolumnen Attest kan du välja som attesterare på dina leverantörer och dokument.
Kolumnen Inloggad användare används om du vill att den som loggar in i programmet ska vara den som anges som vår referens när dokument skapas. Kolumnen visas endast om du har aktiverat programmets behörighetskontroll. När du aktiverar den kan du behöva starta om programmet för att kolumnen ska visas. Läs mer i avsnittet Använd inloggad användare som referens hur du går tillväga för att arbeta med Inloggad användare fullt ut.
Du kan lägga upp nya, ändra och radera befintliga namn. Kolumnen Sign blir unik för den referens du lägger upp och kan inte ändras efter uppläggning.
Gör så här för att lägga upp en ny referens:
- Klicka på knappen Ny.
En ny, tom rad skapas.
- Ange signatur och namn.
- Sätt en markering i de kolumner som ska gälla för din referens.
För att ändra ett namn eller en markering i en kolumn klickar du först på knappen Ändra och sedan gör du din ändring.
Här anger du på vilka dokumenttyper den inloggade användaren ska föreslås som referens. Här markerar du endast om du använder funktionaliteten för att inloggad användare är den som ska föreslås som referens på dokument som skapas i programmet.
De här fälten visas endast om du har aktiverat programmets behörighetskontroll.
Markera den här rutan för att kunna välja personen som attesterare på dina leverantörer och dokument.
Den här kolumnen kan du använda om du vill att den användare som är inloggad i programmet är den som ska föreslås som Vår referens när olika dokument skapas i programmet. Kolumnen visas endast om du har aktiverat programmets behörighetskontroll.
Välj en signatur i kolumnen som motsvarar användaren på raden. Se också till att det finns en markering i kolumnen Vår referens. Detta styr om den inloggade användaren ska föreslås som referens på de dokument som skapas. Välj också vilka dokumenttyper du vill att den inloggade användaren ska föreslås på. De valen hittar du under tabellen.
Hierarkin för vilken användare (signatur) som föreslås som referens på dokument som skapas i programmet är följande:
- Programmet föreslår den som har en signatur angiven i kolumnen Inloggad användare under Arkiv - Inställningar - , under förutsättning att det även finns en markering i kolumnen - Referens/AttestVår referens.
- Finns det ingen signatur angiven i kolumnen Inloggad användare och/eller ingen markering i kolumnen Vår referens så kommer programmet att föreslå namnet vid Vår referens under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumenttexter som referens på de dokument som skapas.
Här skriver du in namn. Du kan använda upp till 25 tecken.
Här skriver du in en signatur för den person som du lägger upp. Signaturen blir unik för just den här personen och kan inte ändras efter uppläggning. Du kan använda upp till 10 tecken. Du kan använda både bokstäver och siffror.
Markera den här rutan för att kunna välja personen som referens i register och på dokument.
Har du angett en signatur i kolumnen Inloggad användare så innebär en markering här att den inloggade användaren kommer att föreslås som referens på dokument som skapas. Under tabellen anger du vilken dokumentyp du vill att den inloggade användaren ska föreslås på. Läs mer i avsnittet Använd inloggad användare som referens.