Visma Enskild Firma
Skapa nytt företag
I Visma Enskild Firma går det att skapa företag på olika sätt. Du kan antingen skapa nytt företag från grunden, från säkerhetskopia eller utifrån ett befintligt företag.
När du väljer att skapa nytt företag leder en guide dig igenom olika steg där du ska fylla i uppgifter om ditt företag. Det är viktigt att du är noggrann när du i guiden fyller i uppgifterna. Dessa uppgifter används bland annat för att skapa en mall i programmet för fakturor och kontantkvitton, där det ställs många lagliga krav på innehållet. Uppgifterna kommer också att användas vid utskrifter av andra viktiga handlingar kring företagets bokföring, årsredovisning och deklaration. Om du fyller i samtliga uppgifter i startguiden kan du vara säker på att de dokument som du kan skriva ut från programmet innehåller de uppgifter som lagen kräver.
I guiden har du möjlighet att välja om du vill lösenordsskydda ditt företag. Om du använder lösenord kommer ingen annan åt det som skrivits in i programmet om ditt företag, även om de har tillgång till din dator. Det är viktigt att du själv kommer ihåg lösenordet - annars kommer du inte heller åt ditt företag. Skulle det trots allt hända att du glömmer ditt lösenord kontaktar du Visma Spcs support.
Gör så här för att skapa nytt företag:
- Starta programmet och välj Skapa mitt företag. Om du har skapat ett företag sedan tidigare väljer du Arkiv - Företagsunderhåll - Nytt företag.
- Välj metod för att att skapa ditt företag.
- Markera Skapa företag.
- Skriv in Företagsnamn. Du anger företagets hela fullständiga, formella namn som det är registrerat hos Bolagsverket. Ordet aktiebolag kan dock förkortas till AB. Namnet som du skriver in används av programmet bland annat när du gör årsredovisningen, som måste innehålla bolagets fullständiga namn.
- Välj Lösenordsskydda företagetom du vill lösenordsskydda ditt företag. Läs mer i stycket ovan.
- Klicka på OK.
- Ange när företaget startades.
- Välj från vilket datum som du ska börja använda kassabok och faktura. Läs mer i avsnitten Räkenskapsår och startdatum för kassabok och Räkenskapsår och startdatum i nystartad firma.
- Välj vilken momsredovisningsperiod du ska tillämpa. Du kan välja mellan månadsvis-, kvartalsvis- eller årsvis momsredovisning.
- Klicka på OK.
- Godkänn dina inställningar genom att välja Skapa företag. Observera att dina va inte kan ändras i efterhand. Välj Avbryt om du vill ändra någon inställning.
Nu visas en guide som hjälper dig att fylla i dina företagsinställningar. Om du fyller i samtliga uppgifter i guiden kan du vara säker på att de dokument som du kan skriva ut från programmet innehåller de uppgifter som lagen kräver.
- Fyll i dina företagsuppgifter i steg 1 i guiden.
Samtliga uppgifter kommer att användas på dina fakturor. Om företaget har en annan postadress än du har privat måste du ange detta. Den privata adressen används i deklarationsdelen av programmet.
Om du inte är registrerad för moms måste du radera det föreslagna momsregistreringsnumret från fältet.
- Klicka på Nästa för att komma till steg 2 i guiden.
- Markera Ja vid de frågor som stämmer överrens med din verksamhet. Då kommer det automatiskt att skapas utbetalningstyper som rör dessa områden. Om ditt svar på frågorna är nej lämnar du rutorna tomma.
- Klicka på Nästa för att komma till steg 3 i guiden.
- Skriv in uppgifter om bankkonto och gironummer.
- Markera de momssatser som förekommer vid försäljning.
- Klicka på Nästa för att komma till steg 4 i guiden.
- Ange betalningsvillkor och övriga fakturainställningar och hämta eventuell logotyp.
Om du har F-skattsedel markerar du det under Övriga fakturainställningar
- Klicka på Nästa.
- Skriv in de pengar som fanns bokförda i företaget vid ingången av året. Du kan även gå vidare och ange fler ingående värden via knappen Gå till ingångsvärden.
- Klicka på Slutför.
Nu är ditt företag skapat.
Om du vill ändra de inställningar du fyllt i under Steg 1-5 kan du gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar. Du kan även behöva gå in under Arkiv - Ingångsvärden och komplettera med ytterligare uppgifter om företaget.
- Markera Skapa företag från säkerhetskopia.
Programmet öppnar utforskaren.
- Bläddra dig fram till mappen där säkerhetskopian finns.
- Markera säkerhetskopian och klicka på Öppna. När företaget har skapats får du meddelande om detta.
- Klicka på OK.
Nu har du skapat ett företag från din säkerhetskopia.
Ibland kan man behöva skapa ett nytt företag som ska ersätta ett företag som redan finns i programmet. Det kan exempelvis bli aktuellt om man har registrerat så många olika uppgifter för ett företag, att programmet börjar fungera långsammare än man tycker är rimligt. När man skapar ett nytt företag utifrån ett befintligt, tar programmet med alla uppgifter från Företagsinställningar till det nya företaget, men inga andra uppgifter.
- Markera Skapa nytt företag utifrån befintligt företag.
- Välj det företag i listan som du vill skapa företag utifrån.
- Klicka på OK.
- Ange när företaget startades.
- Välj från vilket datum som du ska börja använda kassabok och faktura.
- Välj vilken momsredovisningsperiod du ska tillämpa. Du kan välja mellan månadsvis-, kvartalsvis- eller årsvis momsredovisning.
- Klicka på OK.
- Godkänn dina inställningar genom att välja Skapa företag. Observera att dina val inte kan ändras i efterhand. Välj Avbryt om du vill ändra någon inställning.
Nu är ditt företag skapat.
Om du vill ändra de inställningar du fyllt i kan du gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar. Du kan även behöva gå in under Arkiv - Ingångsvärden och komplettera med ytterligare uppgifter om företaget.
Relaterade avsnitt
Räkenskapsår och startdatum för kassabok | |
Räkenskapsår och startdatum i nystartad firma | |
Säkerhetskopiera |