Visma eEkonomi Pro
Redigera kunduppgifter
- Välj Försäljning - Kunder.
- Klicka på den kund du vill ändra.
- Välj Redigera.
- Gör de ändringar du önskar.
- Välj Spara.
När du är inne i redigeringsläget kan du också göra en kreditupplysning på kunden, genom att välja knappen Kredit-info under avsnittet Kreditupplysning.
Du kan också uppdatera kundens adressuppgifter via funktionen Sök adressuppgifter. Tänk på att alla tidigare adressuppgifter ersätts med de nya uppgifterna om du väljer att föra över adressuppgifterna.
För ekonomiska föreningar
Om du vill göra en tillfällig ändring av till exempel post- eller leveransadressen gör du det direkt via det aktuella dokumentet genom att klicka på kunden i fältet Kund inne på en faktura. Denna ändring påverkar endast det aktuella dokumentet. Om du vill att ändringen ska vara permanent måste du göra enligt ovan, via Försäljning - Kunder.
Vid Sök ny kund finns två sökfält där du kan ange uppgifter om kunden du söker och hitta deras fullständiga uppgifter. I det första fältet kan du söka på namn, organisationsnummer eller personnummer. I det andra fältet kan du söka på gata, ort eller postnummer. Sökuppgifterna ska skiljas med ett mellanslag.
Här är ett par exempel:
841010 Lisa Jönsson | 36013 |
eller
Grävbolaget 555555 | Stockholm Tunnelbanegatan |
Programmet kontrollerar om organisationsnumret finns upplagt som mottagare av e-fakturor. Om det är en perfekt matchning kommer kunden bli kopplad automatiskt, vilket betyder att allt är uppsatt och klart för dig att skicka e-fakturor till din kund. Om programmet inte hittar någon matchning, placera muspekaren över flygplansikonen för att få mer information om vad du kan göra för att ta reda på om din kund kan ta emot e-fakturor.
De kunder som är markerade som aktiva blir valbara när du skapar fakturor.
Exklusivt för ekonomiska föreningar
Här väljer du om kunden ska registreras som företag eller privatperson. Det val du gör styr om beloppen på kundfakturan ska visas inklusive eller exklusive moms.
Om företaget är en del av en koncern och säljer varor till andra dotterföretag inom koncernen, kan du markera den här rutan för att kunna välja koncernspecifika konton för dina kundfordringar.
Den här inställningen fastställer vilket språk som används på fakturor till kunden. Observera att artiklar endast visas på engelska om du har angett ett engelskt namn i fältet Artikelnamn engelska när du skapar en ny artikel.
Om du väljer svenska kommer försäljningsdokumenteten vara på svenska. Artikelnamn visas enligt den text som anges i fältet Artikelnamn engelska inne i artikelvyn.
Förutom texten i fakturamallen och artikelnamnen kontrollerar den här inställningen även vilket språk som används för standardtexterna som du hittar under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter.
Är du leverantör till kommun, landsting eller något storföretag bör du kontrollera vilket GLN du ska ange. De har ofta ett organisationsnummer men flera GLN. Genom att ange rätt GLN säkerställs att fakturor och varor skickas till rätt enhet/plats hos mottagaren.
Ett momsregistreringsnummer består av upp till 12 bokstäver och siffror, och hur dessa kombineras beror på vilket land det är. Specialtecken är inte tillåtna. Det momsregistreringsnummer du anger här kommer med på alla fakturor till kunden.
När du anger ett momsregistreringsnummer kontrollerar programmet om numret är godkänt enligt Vies. Vies (VAT Information Exchange System) är EU-kommissionens sökverktyg för momsinformation, som hämtas från nationella momsdatabaser. Om numret är ogiltigt kan det antingen bero på att momsregistreringsnumret inte finns, att det inte har aktiverats för transaktioner inom EU eller för att registreringen av momsregistreringsnumret inte har slutförts.
Här anger du den e-postadress som kunden önskar ta emot sina fakturor på. Denna adress kommer att föreslås när du skickar fakturor via e-post. Om du lämnar de andra e-postfälten tomma kommer denna adress att användas som standard e-postadress.
Här anger du den e-postadress som kunden önskar ta emot sina ordrar på. Denna adress kommer att föreslås när du skickar ordrar via e-post.
Här anger du den e-postadress här kunden önskar ta emot sina offerter på. Denna adress kommer att föreslås när du skickar offerter via e-post.
Om din kund vill ha kopior på de skickade försäljningsdokumenten, kan du lägga till upp till 5 e-postadresser.
Börja skriv eller klicka på den blå ikonen i fältet för att lägga till en eller flera referenser. Listan över referenser kommer att vara tillgänglig på dina offerter, ordrar och kundfakturor, där du får möjlighet att välja en valfri referens från listan. Om du väljer att ha en referens i det här fältet, kommer den att föreslås första gången du skapar ett nytt försäljningsdokument. Klicka på referensen för att redigera eller ta bort den.
Välj det leveransvillkor du vill ska gälla för din kund. Det leveransvillkor du väljer här gäller alltid när du registrerar ett nytt dokument till kunden. Om du har kunder i utlandet kan det vara bra att känna till Incoterms som är en internationell standard, framtagen av Internationella Handelskammaren (ICC).
Incoterms kan användas vid leverans till utlandet för att undvika missförstånd avseende bland annat kostnad och risk för frakten.
Mer information om Incoterms hittar du på incoterms.se eller hos ditt försäkringsbolag.
Välj det leveranssätt du vill ska gälla för din kund. Det leveranssätt du väljer här gäller alltid när du registrerar ett nytt dokument för kunden.
Här fyller du i leveransadressen om den inte är samma som kundens postadress.
Betalningsvillkoret Kontant används när du får betalning kontant i kassa.
Betalningsvillkoret Kortbetalning använder du när du får betalning via Zettle eller kort till ditt bankkonto. Om betalningen gäller Swish, använder du betalningsvillkoret Swish direktbetalning.
Här anger du vilken valuta kunden ska faktureras i.
Välj det konto du vill ska visas på kundfakturorna för varje kund.
Välj en prislista för kunden. När du skapar offerter, ordrar eller fakturor för den här kunden, hämtas priserna från den här prislistan. Läs mer om försäljningsprislistor i avsnittet Försäljningsprislistor.
Välj ett rabattavtal för kunden. När du skapar offerter, ordrar eller fakturor för den här kunden, hämtas rabatterna från det här rabattavtalet. Om du inte vill använda något rabattavtalet, välj Inget valt. Läs mer om rabattavtal i avsnittet Rabattavtal.
Om du vill lägga in en rabatt till en kund lägger du in en procentsats här. Rabatten kommer att dras av på alla artiklar som faktureras kunden.
Markera rutan om kunden ska faktureras enligt reglerna för omvänd skattskyldighet. Rutan visas bara om du markerat att ditt företag fakturerar enligt reglerna för omvänd skattskyldighet under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Faktureringsuppgifter.
Om du markerar Omvänd skattskyldighet aktiveras funktionen för att ta bort momsen på fakturan. Omvänd skattskyldighet ska användas av dig som är underleverantör av vissa tjänster. Läs mer om reglerna på . s hemsida
Här kan du lägga till uppgifter gällande rot/rut och grön teknik. Uppgifterna i dessa fält kommer vara förifyllda på kundfakturan så att det blir enklare för dig att skapa fakturan. Fälten kan också uppdateras automatiskt från kundfakturan.
Välj Bostadsrätt eller Fastighet. Fälten nedan kommer ändras beroende på vilket val du gör här.
Fyll i bostadsrättsföreningens organisationsnummer.
Här lägger du till lägenhetsnumret.
Fastighetsbeteckningen anges här.
Relaterade avsnitt
Lägg till kund | |
Ta bort kund | |
Inaktivera kund | |
Hantera flera kunder |