Visma eEkonomi Pro
SEB
Här hittar du information om hur du aktiverar bankkoppling till SEB.
- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling för att skickades vidare till banken via en länk där du kan sätta upp ett avtal med banken.
När avtalet är upplagt på banken och aktivering sker enligt ovan i programmet, tar det 1-3 bankdagar innan det aktiveras. Nästa gång det sker en transaktion kommer den skickas till Visma eEkonomi nästkommande bankdag.
Du använder samma e-postadress och lösenord som de du loggar in på vismaspcs.se med. Verifieringskoden som används för att signera betalningar får du via Google Authenticator-appen. Appen är gratis och kan laddas hem från App Store eller Google Play. Läs mer om att skicka betalningar av leverantörsfakturor här.
Med SEB finns det två olika inställningar i avtalet, ett där man signerar betalningarna på banken och ett där man signerar betalningarna direkt i Visma eEkonomi. Detta valet gör du inne på banken. Vill du ändra detta behöver du avsluta bankkopplingen och avtalet hos banken och aktivera på nytt men rätt avtal hos banken.
Rutan Visa OCR på fakturautskrift kommer automatiskt vara markerad, eftersom detta är ett krav speciellt för SEB. Du måste kontakta SEB för att bekräfta att du har ett OCR-avtal med dem, för att undvika att det blir komplikationer för dina kunder när de ska betala sina fakturor.
Bankkopplingen kostar inget från vårt håll, men banken kan ta en avgift från deras sida.
Företagskonto: Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton, men det är bara det primära företagskontot som både skickar leverantörsbetalningar och tar emot kontoutdrag. De andra kontona får bara in kontoutdrag.
Valutakonto: Du kan aktivera bankkoppling på flera valutakonton.
-
Kontrollera i Visma eEkonomi att IBAN/kontonummer och organisationsnummer stämmer mot avtalet på banken.
-
Kontrollera med banken att de bekräftat att det finns ett korrekt aktivt avtal uppsatt hos dem.
-
Kontrollera så att du har klickat på Aktivera bankkoppling i Visma eEkonomi och slutfört guiden där.
-
Har det gått 3 bankdagar? Om inte, avvakta.
-
Har du kontrollerat ovanstående men bankkopplingen fortfarande inte är aktiv, kontakta vår support, och se gärna till att ha underlag från banken att det finns en aktiv koppling där.
På morgonen nästkommande bankdag. Händelser som sker lördag/söndag kan importeras på tisdagen tillsammans med måndagens händelser.
-
Det går inte att registrera betalning direkt på fakturorna mot bankkontot med den aktiva bankkopplingen. Däremot mot konton utan bankkoppling, exempelvis Kassakonto.
-
Det går inte att skapa nya bankhändelser manuellt/klistra in/importera kontoutdrag med datum efter att bankkopplingen blev aktiv.
-
Det går däremot att skapa nya bankhändelser manuellt/klistra in/importera kontoutdrag under Kassa- och bankhändelser och matcha betalningar på datum innan bankkopplingen blev aktiv.
Ja, om den kopierade texten/filen endast innehåller bankhändelser på datum innan bankkopplingen blev aktiv.
-
Kontrollera vilket datum det gäller, gårdagens händelser läses in på morgonen nästkommande bankdag. Händelser som sker lördag/söndag kan importeras på tisdagen tillsammans med måndagens händelser.
-
Titta på fliken Periodens bankhändelser och inte bara på Ej bokförda bankhändelser, då fakturor kan ha matchats och bokförts med automatik.
-
Kontrollera kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser och stäm av det mot kontoutdraget på banken.
Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter, längst ner under Leverantörsfakturor, markera Bekräfta betalningar innan de skickas till banken.
Ja, fakturorna får istället dagens datum som betalningsdatum (om man inte ändrar det) och betalas snarast från banken.
Med SEB finns det två olika inställningar i avtalet, ett där man signerar betalningarna på banken och ett där man signerar betalningarna direkt i Visma eEkonomi. Detta valet gör du inne på banken. Vill du ändra detta behöver du avsluta bankkopplingen och avtalet hos banken och aktivera på nytt men rätt avtal hos banken.
-
Kontrollera om leverantören är markerad för Skicka inte leverantörsfakturor till banken inne på leverantören.
-
Kontrollera om leverantörsfakturan är markerad för Skicka ej till bank.
-
Kontrollera om fakturan är skapad/inlagd innan bankkopplingen blev aktiv, då kan den ej skickas till bank.
-
Kontrollera om användaren är administratör för bankkoppling under Mina tjänster - Användare och tjänster.
Det ser du genom att gå in under Inköp - Leverantörsfakturor sortera på status Mottagen av bank.
Om du har lagt in kreditfakturan först och därefter lägger in debetfakturan så får du en fråga om de ska kvittas mot varandra.
Ja, om du har under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter klickat i Kvitta automatiskt vid hantering av flera utkast.
Om rutan är iklickad, och en kreditfaktura och debetfaktura på samma belopp är under Utkast kommer dessa att automatiskt kvittas när du bokför dem och då hamna under Alla fakturor.
Om rutan inte är iklickad kommer dessa att hamna under Obetalda fakturor och kvittningen måste skötas manuellt.
I samband med betalning behöver kreditfakturan vara bokförd innan debetfakturan för att de ska kunna kvittas i samband med att betalningen skickas till banken. När krediten finns bokförd och du sedan bokför debetfakturan får du en fråga om du vill använda kreditfakturan och kvitta dem mot varandra och enbart skicka över eventuell mellanskillnad till banken.
Ja, hos banken, inte i Visma eEkonomi.
Ja, hos banken, inte i Visma eEkonomi.
När man skickar om en betalning kan man ändra betaldatumet och skicka betalningen på nytt till banken. OBS! Den tidigare betalningen tas inte bort automatiskt på banken, du måste logga in på banken och ta bort den.
Så länge du inte har skickat betalningen till banken finns valet Åtgärder - Ångra faktura.
Detta gäller även när en faktura blivit avvisad på banken och fått statusen Misslyckades i Visma eEkonomi.
Skulle du däremot själv ha stoppat fakturan på banken så den fortfarande ligger som skickad till banken i Visma eEkonomi, måste du skapa en kreditfaktura och kvitta mot debetfakturan.
Ja, om du har hanterat betalningen manuellt på banken och skapat en delbetalning som sedan blivit matchad i programmet mot fakturan, kan du välja Åtgärder - Skicka om betalningen så skickas återstående beloppet av fakturan till banken.
Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton. Välj kontot och Inaktivera bankkoppling. I guiden, ta bort bocken i rutan Active till höger. Gå vidare till nästa och avtalet är avslutat. Du behöver också kontakta bank för att avsluta avtalet där.
Relaterade avsnitt
Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling | |
Skicka betalningsfil | |
Importera kontoutdrag | |
Importera återrapporteringsfil |
Sökord: bankkoppling, aktivera bankkoppling, starta bankkoppling