Visma eEkonomi Pro
Hjälp, det har blivit fel
Här hittar du användbara tips på hur du ska göra när något har blivit fel.
Om en faktura har bokförts mot fel konto beror det på artikelkonteringen på artiklarna som finns på fakturan. För att rätta det här, behöver du ångra fakturan genom att välja Åtgärder - Ångra faktura. Efter du ångrat fakturan går du in på artikeln och ser över artikelkonteringen som är vald. Antingen behöver du ändra till en korrekt artikelkontering, eller ändra inställningarna för den valda artikelkonteringen. Det gör du genom att gå in under Inställningar - Artikelkontering och Redigera artikelkonteringen.
Skapa sedan en ny faktura så kommer den bokföras enligt din artikelkontering.
Om du redan har skickat ut fakturan till kunden rekommenderar vi att du även skickar den kreditfaktura som skapades när du ångrade kundfakturan till kunden, för att undvika eventuella missförstånd. Skicka sedan ut den nya kundfakturan till kunden.
I det här fallet måste du ångra fakturan och skapa en ny. När du ångrar fakturan skapas en kreditfaktura i programmet. Kreditfakturan kvittas sedan automatiskt mot originalfakturan.
För att ångra fakturan klickar du på fakturan du vill göra ändringar i och väljer Åtgärder - Ångra faktura. Läs mer i Ångra en kundfaktura.
Om du redan har skickat ut fakturan till kunden rekommenderar vi att du även skickar den kreditfaktura som skapades när du ångrade kundfakturan till kunden, för att undvika eventuella missförstånd.
Du kan inte göra ändringar på en betald kundfaktura. Istället behöver du skapa en kreditfaktura med samma datum, artikel och belopp som originalfakturan. När du har återbetalat kunden från din bank matchar du bankhändelsen med kreditfakturan. Du kan sedan skapa en ny kundfaktura med korrekt datum/artikel/belopp.
Följ stegen nedan för att ändra en faktura som redan har betalats.
- Välj fakturan som du vill göra ändringar på i fakturalistan.
- Välj Åtgärder - Kreditera.
- Säkerställ att uppgifterna stämmer med originalfakturan och bokför.
När du har sparat kreditfakturan loggar du in på din internetbank och återbetalar kunden.
- Gå till Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse.
- Lägg till återbetalningsbeloppet som Pengar ut.
- Välj Matcha.
- Välj att bokföringshändelsen gäller Betalning av krediterad kundfaktura.
- Välj kreditfakturan i menyn.
- Välj Bokför.
Du kan nu skapa en ny kundfaktura med korrekt datum/artikel/belopp.
Om en kund har returnerat en artikel måste du skapa en kreditfaktura som innehåller artikeln som kunder har returnerat. När du har återbetalat kunden från din bank matchar du bankhändelsen med kreditfakturan.
Följ stegen nedan för att ändra en faktura som redan har betalats.
- Välj fakturan som du vill göra ändringar på i fakturalistan.
- Välj Åtgärder - Kreditera.
- Säkerställ att uppgifterna stämmer med originalfakturan och bokför.
När du har sparat kreditfakturan loggar du in på din internetbank och återbetalar kunden.
- Gå till Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse.
- Lägg till återbetalningsbeloppet som Pengar ut.
- Välj Matcha.
- Välj att bokföringshändelsen gäller Betalning av krediterad kundfaktura.
- Välj kreditfakturan i menyn.
- Välj Bokför.
Om du har matchat en faktura med ett felaktigt belopp så att den antingen har betalats helt eller delvis måste du först ångra matchningen och sedan matcha fakturan med rätt belopp.
För att ångra matchningen av bankhändelsen går du till Kassa- och bankhändelser och väljer Ångra matchning på den matchning du vill ta bort. Läs mer i Ångra matchad bankhändelse.
Om du har kvittat fel kundfaktura eller kvittat en kundfaktura av misstag, kan du ångra kvittningen.
- Välj fakturan du vill ångra kvittningen för i listan med kundfakturor.
- Välj Åtgärder - Ångra kvittning.
För att redigera de betalningsvillkor du använder för en specifik kund går du till Försäljning - Kunder. Under Betalning kan du välja vilken valuta kunden ska faktureras i, om du vill ha betalningen kontant eller som kort- eller Swish-betalning samt vilket konto fakturan ska betalas in på.
Det är tyvärr inte möjligt att skapa en nollfaktura i Visma eEkonomi.
Absolut, detta gör du enkelt med vår tjänst Visma Betalt Direkt. Läs mer om Visma Betalt Direkt.
Om du bara kan välja kassakontot finns det troligtvis en bankkoppling aktiv på företagskontot. Då registrerar du istället betalningen under fliken Kassa-och bankhändelser. Läs mer i Arbeta med bankkoppling
Om du har lagt in fel fakturadatum, förfallodatum eller belopp på fakturan, eller om du vill byta konto eller ta bort eller lägga till rader, kan du göra ändringarna direkt på fakturan.
Säkerställ att du använder inställningen Tillåt redigering av leverantörsfakturor under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Läs mer i Ångra eller ändra en leverantörsfaktura.
Om du har en bankkoppling där betalningarna automatiskt skickas till banken för betalning, kom ihåg att avbryta betalningen i din internetbank.
I det här fallet måste du ångra fakturan och skapa en ny. När du ångrar fakturan skapas en kreditfaktura i programmet. Kreditfakturan kvittas sedan automatiskt mot originalfakturan.
För att ångra fakturan klickar du på fakturan du vill göra ändringar i och väljer Åtgärder - Ångra faktura. Läs mer i Ångra eller ändra en leverantörsfaktura.
Om du har en bankkoppling där betalningarna automatiskt skickas till banken för betalning, kom ihåg att avbryta betalningen i din internetbank.
Om du ska få en återbetalning av en leverantör kommer leverantören skicka en kreditfaktura till dig som du sedan registrerar i programmet. Läs mer i Registrera en kreditfaktura från en leverantör.
När kreditfakturan har registrerats matchar du återbetalningen mot kreditfakturan.
- Gå till Kassa- och bankhändelser.
- Registrera återbetalningen genom att välja Ny bankhändelse.
- Lägg till återbetalningsbeloppet som Pengar in.
- Välj Matcha för att matcha transaktionen med kreditfakturan.
- Välj att bokföringshändelsen gäller Betalning av krediterad leverantörsfaktura.
- Välj kreditfakturan i menyn.
- Välj Bokför.
Så länge perioden inte är låst kan du ändra kostnadskonton och lägga till fler rader på verifikationen utan att skapa en korrigeringsverifikation. Undantagen är konto för leverantörsskulder, ingående moms och andra konton med momskod. Om du måste göra ändringar på dessa konton, eller om perioden redan är låst, behöver du skapa en korrigeringsverifikation.
Följ stegen nedan för att korrigera leverantörsfakturan.
- Gå till Bokföring - Verifikationer.
- Välj och öppna verifikationen som motsvarar den betalda leverantörsfakturan.
- Välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation.
- Markera rutan för det konto du vill byta ut och lägg till rätt konto.
- Välj Bokför.
För att ångra en betalning av en leverantörsfaktura behöver du bara ångra matchningen av betalningen.
- Gå till Kassa- och bankhändelser och välj den felaktiga matchningen.
- Välj Ångra matchning.
Nu kan du matcha betalningen med rätt bankhändelse.
Om du har kvittat fel leverantörsfaktura eller kvittat en leverantörsfaktura av misstag, kan du ångra kvittningen.
- Välj fakturan du vill ångra kvittningen för i listan med leverantörsfakturor.
- Välj Åtgärder - Ångra kvittning.
Om du har skapat en betalningsfil av misstag eller om din fil innehåller någon betalning som inte ska vara med i filen kan du ta bort filen genom att följa stegen nedan.
- Gå till Inställningar - Import och export.
- Välj Skapa betalningsfil för leverantörsfakturor.
- Klicka på sändningsnumret för betalningsfilen du vill ta bort.
- Välj Ångra.
Hela filen tas bort och försvinner ur listan när du laddar om sidan.
När du raderar en bild tas den bort permanent från programmet. För att få tillbaka bilden behöver du ladda upp den på nytt, det gör du under Inköp - Bildunderlag - Ladda upp fil. Har du inte kvar bilden kan du antingen fota bildunderlaget på nytt i Visma Scanner-appen eller be om en ny pdf från leverantören.
Om du har angett fel datum eller belopp på ett inköp/uttag/insättning kan du göra ändringar genom att följa stegen nedan.
- Gå till Kassa- och bankhändelser.
- Välj den felaktiga bankhändelsen.
- Välj Ångra matchning.
Programmet skapar då automatiskt en korrigeringsverifikation och balanserar din bokföring.
- Välj Ändra bankhändelse.
- Ange rätt uppgifter och välj Spara.
Om du har lagt in en bankhändelse och använt fel konto, exempelvis kassakontot när du egentligen skulle använda företagskontot, rättar du genom att följa stegen nedan.
- Gå till Kassa- och bankhändelser.
- Välj den felaktiga bankhändelsen.
- Välj Ångra matchning.
- Ta bort händelsen med hjälp av papperskorgen ute till höger.
- Skapa en ny händelse med korrekt konto.
Om du har bokfört ett Inköp mot kvitto, Övrigt uttag eller en Övrig insättning som innehåller fel konto och bankhändelsen ligger inom en olåst period, kan du åtgärda det genom att följa stegen nedan.
- Gå till Bokföring - Verifikationer.
- Välj den felaktiga verifikationen.
- Välj Öppna.
- Korrigera kontot direkt i verifikationen.
Om du har bokfört ett Inköp mot kvitto, Övrigt uttag eller en Övrig insättning som innehåller fel konto och bankhändelsen ligger inom en låst period, kan du åtgärda det genom att följa stegen nedan.
- Gå till Bokföring - Verifikationer.
- Välj den felaktiga verifikationen.
- Välj Redigera.
- Välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation.
- Korrigera uppgifterna.
- Välj Bokför.
Om du vill matcha en bankhändelse med en totalsumma för flera händelser, matchar du bankhändelsen som vanligt under Kassa- och bankhändelser. Välj den första bokföringshändelsen, exempelvis inbetalning av kundfaktura. Det finns nu ett återstående belopp kvar att stämma av, och för att matcha den här summan klickar du på Ny bokföringshändelse och välj därefter en ny händelse att matcha summan mot.
Om du vill matcha flera bankhändelser mot ett inköp/uttag, kan du till vänster under Kassa- och bankhändelser markera flera händelser att matcha samtidigt. När du har markerat händelserna väljer du Matcha alla markerade.
När du matchar flera bankhändelser mot en bokföringshändelse måste de valda bankhändelserna ha samma datum.
Enstaka händelser tar du enkelt bort genom att välja papperskorgen ute till höger.
Om du däremot vill ta bort flera händelser på en gång kan du göra det genom att välja Ta bort flera från fliken Periodens händelser, eller via Åtgärder - Ta bort flera från fliken Ej bokförda bankhändelser. I nästa steg väljer du sedan vilka händelser du vill ta bort.
Tänk på att du inte kan ta bort händelser som kommer från en bankkoppling. Ta kontakt med supporten i sådana fall, så hjälper de dig.
Om kunden har betalat en faktura som du har krediterat behöver du betala tillbaka pengarna till kunden. Därefter matchar du betalningen mot debetfakturan och återbetalningen mot kreditfakturan.
Om du får en kreditfaktura på en redan betald leverantörsfaktura matchar du betalningen mot debetfakturan och återbetalningen mot kreditfakturan.
Om verifikationen innehåller kontot 1930 rekommenderar vi att ångra matchningen för bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser. Efter att du ångrat matchningen kan du ändra uppgifterna för bankhändelsen, eller matcha den på nytt mot korrekt bokföringskonto.
Om du har angett ett felaktigt konto, belopp eller datum på en manuell verifikation som inte innehåller kontot 1930, kan du enkelt korrigera det genom att öppna verifikationen från listan under Bokföring - Verifikationer. Det är även möjligt att radera din senaste manuella verifikation, så länge den inte inkluderar kontona 1510, 2440 eller 19XX-serien. Läs mer i Ändra preliminära verifikationer.
Om du vill göra ändringar på konton i en verifikation som ligger inom en låst period måste du skapa en korrigeringsverifikation.
- Gå till Bokföring - Verifikationer.
- Välj Redigera.
- Välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation.
- Markera rutan intill raden som ska rättas, eller markera Välj alla om allt ska rättas. Beloppet i korrigeringsverifikationen ska vändas och placeras i motsatt kolumn.
- Lägg till rätt konto eller belopp.
- Välj Bokför.
Om du av misstag har bokfört dubbla verifikationer och du vill makulera en av dem kan du följa stegen nedan.
- Välj Bokföring - Verifikationer.
- Välj verifikationen du vill makulera.
- Välj Åtgärder - Öppna.
- Radera alla raderna genom att klicka på ikonen med minustecknet till höger eller sätt beloppet till noll.
- Välj Spara.
Läs mer om de undantag som finns i avsnittet Ta bort eller makulera en preliminär verifikation.
Om det är verifikationer som är kopplade till en kund- eller leverantörsfaktura, rekommenderar vi att korrigera det via fakturan.
Läs mer i avsnitten Kundfakturor och Leverantörsfakturor ovan för olika scenarier.
dubbla verifikationer, makulera verifikation, ta bort verifikation, korrigera verifikation
Om du har börjat skapa momsredovisningar för tidigare perioder måste du skapa momsredovisningarna i kronologisk ordning. Du kan inte hoppa över en period.
När du skapar momsredovisningen kontrollerar programmet att den beräknade momsen stämmer med momssatsen för bokföringskontot du använt. Om siffrorna inte stämmer varnar programmet för att en avvikelse finns.
Om dialogen Verifikationer att kontrollera visar att du har ett Avvikande belopp, ska du kontrollera att du har:
- Bokfört rätt belopp
- Bokfört på rätt konton
- Använt rätt momskoder
Om du har bokfört din momsredovisning för en specifik månad och sedan skapar en ny verifikation för samma månad, kommer verifikationen automatiskt hamna i momsredovisningen för nästa månad. Eftersom verifikationen skapades månaden innan kommer programmet då att varna för avvikelser.
Kontakta Rätta tidigare periods momsredovisning.
för frågor om att göra om momsredovisningen för den tidigare perioden och skicka in en korrigerad rapport. Läs mer iOm du misstänker att du har ett för högt eller för lågt belopp i en av rutorna i momsredovisningen kan det exempelvis bero på att du saknar fakturor eller har bokfört en faktura som tillhör en annan momsperiod. För att se vilka verifikationer som ingår i totalbeloppet för den rutan kan du klicka på symbolen till höger om rutan.
Tips! Om du exempelvis misstänker att din försäljning i ruta 05 är för hög eller låg kan du gå till Försäljning - Kundfakturor, fliken Alla kundfakturor och ange datumen för momsperioden. På så vis kan du kontrollera att alla fakturor stämmer och ingår i momsperioden samt göra eventuella korrigeringar.
Om inga inköp har gjorts under momsperioden ska rutan vara tom. Om du har gjort inköp under perioden och inget momsbelopp visas i ruta 48 beror det troligtvis på att du saknar leverantörsfakturor eller kvitton.
Följ stegen nedan för att kontrollera om du saknar några leverantörsfakturor.
- Gå till Inköp - Leverantörsfakturor.
- Välj datumen för den momsperiod du arbetar med.
- Kontrollera att alla leverantörsfakturor stämmer och finns med i momsredovisningen.
Följ stegen nedan för att kontrollera om du saknar några kvitton.
- Gå till Bokföring - Verifikationer.
- Välj datumen för den momsperiod du arbetar med.
- Välj Inköp mot kvitto i menyn Dokumenttyp.
- Kontrollera att alla inköpskvitton stämmer och finns med i momsredovisningen.
Om inget belopp visas i ruta 48 kan det även bero på att du har använt ett konto som inte är kopplat till momskod 48. Om det är fallet är det lättast att åtgärda det genom att ändra momskoderna på de verifikationer som är felaktiga. För att göra det välj Bokföring - Verifikationer, leta upp verifikationen du vill ändra, välj Öppna och ändra momskoden direkt på verifikationen.
Välj Bokföring - Verifikationer och öppna verifikationen du vill korrigera. Lägg in momskod 05 på raden för konto 6351. Välj Spara.
För att slippa få avvikelser i momsrapporten vid bokföring av eventuella kundförluster i framtiden kan du lägga in momskod 05 på konto 6351 - Konstaterade förluster på kundfordringar. Du gör det genom att redigera kontot under Inställningar - Kontoplan.
Om du redan har skickat in momsredovisningen behöver du först höra med
om du ska skicka in en korrigering av momsredovisningen eller om du istället ska lägga till momsen du glömde på nästa momsredovisning.Om
vill att du rättar momsredovisningen behöver du göra följande i programmet:- Gå till Bokföring - Momsredovisning.
- Välj momsredovisningen du vill korrigera och välj Åtgärder - Ångra.
- Skapa en ny momsredovisning med den ingående moms du glömde lägga till.
- Skicka in den nya filen till .
Om
tycker att det räcker att lägga till den ingående momsen på nästa momsredovisning behöver du bara bokföra den glömda momsen. Momsen kommer då inkluderas i nästa momsredovisning. Momsen kommer stå som en avvikelse eftersom programmet reagerar på att datumet inte matchar momsperioden.Om du inte kan skapa en momsredovisning kan det bero på att du redan har bokfört momsperioden. Du kan kontrollera det här under Bokföring - Momsredovisning och kolla i listläget om perioden redan blivit skapad.
Om du har fel momsperiod inlagt kan du ändra detta i fältet Momsperiod under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Välj Spara när du är klar.
Sökord: frågor, fel, felsökning, felsöka, rätta, rättelse, korrigera