Registrera inbetalning via kundfakturalistan

Stäm av & bokför inbetalningar automatiskt

Tänk dig att dina inbetalningar registreras automatiskt när du sover eller sitter i möte. Det kan bli verklighet om du arbetar med funktionen Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi Smart.

Du får in bankhändelserna direkt in i programmet och kontoutdraget matchas och bokförs automatiskt mot rätt faktura. Och du slipper registrera varje inbetalning manuellt och sparar tid.

Du uppgraderar till Visma eEkonomi Smart inifrån ditt program genom att välja Appar och tillval - Tillval - Uppgradera ditt program.

  1. Gå till Försäljning - Kundfakturor, fliken Obetalda kundfakturor.
  2. Välj den kundfaktura du vill registrera inbetalningen på i listan.
  3. Välj Åtgärder - Registrera inbetalning.
  4. Kontrollera att uppgifterna stämmer och välj det bankkonto som inbetalningen skett till.
  1. Välj Bokför. En notifiering visas med information om inbetalningen.
När du fått full betalning för din faktura kan du skapa en betalningsbekräftelse till din kund. Det är bara att öppna fakturan och välj Skapa betalningsbekräftelse som pdf under knappen Skicka eller skriv ut. Detta alternativ är bara tillgängligt om fältet Betalningsvillkor är satt till X antal dagar netto på kunden.
När du arbetar med rot/rut följer du stegen ovan också när du registrerar utbetalningen från Skatteverket.

Relaterade avsnitt

Kvitta kundfaktura helt eller delvis med en kreditfaktura