Visma eEkonomi Bokföring
Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Byråstöd
Via Visma Byråstöd kan du bjuda in dina kunder till ett samarbete i Visma eEkonomi. Detta innebär att ni delar ett och samma Visma eEkonomi, och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt. Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg hos Visma Spcs idag, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst. Våra populäraste versioner för att samarbeta med en kund är Visma eEkonomi Start, Visma eEkonomi Fakturering eller Visma eEkonomi Smart. Du som redovisningskonsult arbetar alltid i Visma eEkonomi Pro.
Du kan välja att samarbeta i någon av följande varianter av Visma eEkonomi:
- Visma eEkonomi Start - När kunden lämnar allt till dig. Kunden har inte tillgång till tjänsten och samarbetet är kostnadsfritt.
- Visma eEkonomi Fakturering - När kunden vill fakturera själv.
- Visma eEkonomi Bokföring - När kunden vill bokföra själv.
- Visma eEkonomi Smart - När kunden både bokför och fakturerar själva, men är i behov av er expertis på redovisningsbyrån.
- Visma eEkonomi Pro - Om din kund redan skaffat Visma eEkonomi Pro finns stöd för samarbete även med denna version.
Gör så här för att aktivera samarbetstjänsten Visma eEkonomi:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Visma eEkonomi.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för, samt vilken tjänst samarbetet gäller. Du kan också förhandsgranska det mejl som kommer att skickas till kunden när du aktiverat samarbetet.
- Välj Visma eEkonomi vid fältet Tjänst.
- Välj vilken variant av Visma eEkonomi ni ska samarbeta i.
- Klicka på Nästa.
- Välj Ja vid frågan Ska kunden ha egen tillgång till eEkonomi?. Detta gör att både du och kunden kan arbeta i samma Visma eEkonomi.
- Välj vem som ska betala för tjänsten vid fältet Fakturamottagare.
Eftersom kunden i detta scenario redan använder och betalar för tjänsten står denne som fakturamottagare automatiskt. Vill du ta över betalningen från och med nästa avtalsperiod, ändrar du fakturamottagare till Byrån istället.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Klicka på Skicka förfrågan.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har skickats till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
I Visma eEkonomi kan din kund bjuda in dig som byrå till samarbete. Detta görs under menyvalet Appar och tillval. Som byrå ska du göra följande om du blir inbjuden av din kund:
- Acceptera inbjudan via aktiveringslänken i det mejl som skickas till dig i samband med att din kund bjuder in dig till samarbete.
- Verifiera ditt organisationsnummer och din e-postadress.
Nu får din kund en bekräftelse att du har accepterat inbjudan.
- Starta Visma Byråstöd.
- Kontrollera att Använder Vismas internettjänster är markerat under Arkiv - Byråunderhåll - Byråinställningar.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Klicka på knappen Ny kund.
- Ange typ av företag och räkenskapsår.
- Fyll i uppgifterna om kunden.
Det är viktigt att du fyller i rätt organisationsnummer på fliken Grunduppgifter och under fliken Uppdragsval måste Redovisning vara markerat.
- Klicka på Spara.
- Välj Kommando - Synkronisera.
Det är viktigt att den medarbetare som utför synkroniseringen har behörigheten Byråadministratör. Detta kan du kontrollera under Arbeta med - Medarbetare, fliken Grunduppgifter på medarbetaren.
Nu kan du starta Visma eEkonomi från kunden.
Gör så här för att aktivera samarbetstjänsten Visma eEkonomi:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Visma eEkonomi.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för, samt vilken tjänst samarbetet gäller. Du kan också förhandsgranska det mejl som kommer att skickas till kunden när du aktiverat samarbetet.
- Välj Visma eEkonomi vid fältet Tjänst.
- Välj vilken variant av Visma eEkonomi ni ska samarbeta i.
- Klicka på Nästa.
- Välj Ja vid frågan Ska kunden ha egen tillgång till eEkonomi?. Detta gör att både du och kunden kan arbeta i samma Visma eEkonomi.
- Välj vem som ska betala för tjänsten vid fältet Fakturamottagare.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Klicka på Skicka förfrågan.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten på din kund och ett mejl har skickats till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
Gör så här för att aktivera samarbetstjänsten Visma eEkonomi:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Visma eEkonomi.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för, samt vilken tjänst samarbetet gäller. Du kan också förhandsgranska det mejl som kommer att skickas till kunden när du aktiverat samarbetet.
- Välj Visma eEkonomi och klicka på Nästa.
- Välj vilken variant av Visma eEkonomi ni ska samarbeta i.
- Klicka på Nästa.
- Välj Ja vid frågan Ska kunden ha egen tillgång till eEkonomi?. Detta gör att både du och kunden kan arbeta i samma Visma eEkonomi.
- Välj vem som ska betala för tjänsten vid fältet Fakturamottagare.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Säkerställ att uppgifterna under Obligatoriska kontaktuppgifter för är korrekta. Den användare som anges här kommer bli administratör på vismaspcs.se.
- Klicka på Aktivera samarbete.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten på kunden. Dessutom har kundens administratör på vismaspcs.se skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på vismaspcs.se för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
Relaterade avsnitt
Starta ett samarbete med en redovisningsbyrå | |
Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Advisor | |
Avsluta samarbete med en redovisningsbyrå | |
Registrera revisor som användare |