Visma Anläggningsregister
Kom igång med Visma Anläggningsregister
Följ stegen nedan för att komma igång med Visma Anläggningsregister.
Har du inte laddat ner och installerat programmet det gör du det först. Läs mer i avsnittet Installationsanvisning.
När du startar Visma Anläggningsregister kommer du till Val av företag.
- Klicka på knappen Nytt.
Om du har Visma Administration installerat på datorn får du en fråga om du direkt vill peka ut och integrera ditt företag i Visma Administration mot detta nya företag i Visma Anläggningsregister. Om du gör det får du många uppgifter ifyllda och du slipper det sista steget med att välja kontoplan.
- Lägg in företagets grunduppgifter i bilden Företagsuppgifter.
- Skriver in det år som ska vara det första i programmet i bilden Räkenskapsår.
Har du tidigare räkenskapsår behöver du inte skapa dessa i programmet.
För att få en korrekt skattemässig utskrift bör du ange tidigare årsuppgifter och skattemässigt redovisat värde.
- Klicka på Visa tidigare årsuppgifter och fyll i dina uppgifter.
- Klicka på Slutför. Nu läggs företaget upp.
Om det är något du vill ändra eller lägga till, kan du när du vill gå in under menyn Arkiv - Företagsunderhåll, för att komma åt de inställningar du gjort.
Skapa grupper där du senare placerar dina tillgångar, så att du får en bättre överblick om du har många tillgångar.
- Markera den grupp under vilken du vill skapa en ny, högerklicka och välj Ny grupp.
- Skriv in gruppens namn och klicka på knappen OK. Exempel på gruppindelning är efter tillgångstyp eller efter resultatenheter.
Om du vill flytta grupper eller tillgångar kan du använda dra och släpp-metoden.
Du ska nu lägga in uppgifter i programmets olika register.
- Välj menyn Register.
- Välj det register du vill arbeta med i undermenyn.
Du kan importera uppgifter frånVisma Administration till följande register: Leverantörer, Konton, Resultatenheter och Projekt. Om du har kopplat på den utökade integrationen mot Visma Administration, får du dessa register automatiskt synkroniserade.
- Starta importen genom att klicka på knappen Importera i respektive register. För att registrera manuellt väljer du knappen Ny.
Tillgångstyper används för att få en enhetlig och korrekt kontering. I programmet finns förslag på tillgångstyper med konton som du kan använda.
- Skapa en ny tillgångstyp genom att välja Register - Tillgångstyper och klicka på knappen Ny.
Det finns två sätt att lägga in tillgångar: arbetsbilden för tillgångar eller programmets snabbinmatning. Resultatet i tillgångsregistret blir detsamma.
Ny tillgång
- Öppna arbetsbilden under Arbeta med - Tillgångar - Ny tillgång. Tillgången kommer att placeras i den grupp som är markerad.
Snabbinmatning
Snabbinmatning används för att på ett snabbt sätt lägga in gamla och nya tillgångar. Om du har uppgifter om dina tillgångar i Excel kan du kopiera dessa och klistra in dem i snabbinmatningen.
Snabbinmatningen hittar du under Arbeta med - Snabbinmatning.
I fältet Anskaffningsdatum kan du lägga in ett äldre datum än räkenskapsåret, så länge du arbetar i det första olåsta året i programmet. Här lägger du in de gamla tillgångarna med de värden de hade vid anskaffningstillfället.
I fältet IB ack avskrivningar räknar programmet automatiskt fram ett värde, motsvarande tidigare års avskrivningar, med hjälp av nyttjandeperioden i månader och avskrivningsunderlaget. Skulle värdet inte stämma kan du korrigera så länge du inte har gjort några planenliga avskrivningar för den aktuella tillgången. Du ändrar genom att redigera värdet direkt i fältet IB ack avskrivningar.
Du kan på ett enkelt sätt lägga upp eller redigera flera tillgångar åt gången. Det gör du i redigeringsläget.
- Öppna redigeringsläget genom att först markera en grupp i trädstrukturen. Klicka sedan på fliken Redigeringsläge i det högra fönstret.
- Lägg in nya tillgångar och redigera befintliga i matrisen som visas. Har du uppgifter om dina tillgångar i Excel kan du kopiera dessa och klistra in dem i matrisen.
Utskriftscentralen
Alla utskriftsval finns samlade i utskriftscentralen. Du når den genom att välja Arkiv - Utskriftscentral i menyn.
Här finns flera färdiga rapporter du kan skriva ut, t ex: Skattemässiga avskrivningar (förslag), Tillgångslista, Avskrivningar enligt plan och Inventeringsunderlag.
Rapportgeneratorn
I rapportgeneratorn, som du hittar genom att välja Arkiv - Rapportgenerator, kan du skapa egna tillgångsrapporter.