Visma Advisor
Schema
Under Underhåll - Scheman kan du definiera hur standardarbetsschemat och helgdagsschemat ska se ut för byrån. Valt arbetsschema på medarbetaren tillsammans med helgdagsschemat styr vilken normalarbetstid som gäller per medarbetare och dag. Normalarbetstiden används sedan av programmet för att räkna ut saldo till tidbanken.
Om tid ska avsättas till tidbanken behöver du ha ett schema kopplat till medarbetaren. Mer information hittar du på Lägg till arbetsschema på medarbetaren.
I standardarbetsschemat anges den normalarbetstid som gäller för en heltidsanställd. Schemat kan sedan väljas in på de medarbetare som arbetar heltid. Du kan endast lägga upp ett standardarbetsschema, men med flera perioder. Flera perioder kan till exempel vara aktuellt om normalarbetstiden skulle skilja sig åt mellan hög- och lågsäsong.
Du kan skapa unika arbetsscheman för de medarbetare som inte omfattas av standardarbetsschemat. Mer information hittar du på Lägg till arbetsschema på medarbetaren.
Helgdagsschemat talar om hur helgdagarna ska påverka medarbetarnas normalarbetstid. Schemat styr alltså över det arbetsschema som finns invalt på medarbetaren om helgdagsschemat visar färre timmar än medarbetarens arbetsschema. Om en medarbetares arbetsschema däremot visar färre timmar än helgdagsschemat så är det dock medarbetarens arbetsschema som gäller.
I programmet finns färdiga förslag på helgdagar, men du kan naturligtvis ändra inställningarna för dem samt lägga upp egna helgdagar. Du kan för varje helgdag ange om det ska vara medarbetarens ordinarie arbetsschema som ska gälla eller ange ett mindre antal timmar. Anges 0,00 som normalarbetstid innebär det att medarbetare är lediga denna dag.
Relaterade avsnitt
Lägg till arbetsschema på medarbetaren | |
Tidbank | |
Arbeta med frånvaro, schema, tidbank och löneunderlag |