Visma Administration 2000
Massuppdatera, kommando
Med hjälp av kommandot Massuppdatera kan du ändra uppgifter på flera poster samtidigt. Du kan bara använda kommandot när du står i listläge och kommandot blir inte aktivt förrän du markerat de poster du ska uppdatera.
Du markerar de poster du vill uppdatera genom att klicka i kolumnen Markering. Om du ska uppdatera en uppgift för alla poster kan du välja kommandot Markera alla. Om du vill ta bort de markeringar du gjort väljer du kommandot Avmarkera alla. Vill du göra förändringar på ett urval av poster kan du välja kommandot Markeringshjälp när du är i listläget. Läs mer om detta i avsnittet Markeringshjälp, kommando.
Om du har markerat ett antal poster i listläget och stänger fönstret tas alla markeringar automatiskt bort.
Gör så här för att ändra en uppgift för flera poster samtidigt:
- Markera de poster du vill ändra.
- Välj kommandot Massuppdatera eller högerklicka i listan och välj Massuppdatera.
- Klicka på listpilen i kolumnen Fält och välj vilket fält du vill massuppdatera.
- Klicka på listpilen i kolumnen Nytt värde och ange vad du vill uppdatera det aktuella fältet till.
I den nedre tabellen visas alla poster som kommer att uppdateras och du ser både det gamla och nya värdet. De fält som ska uppdateras läggs till som egna kolumner efter varandra.
- Klicka på Uppdatera poster eller välj Alt+U för att genomföra uppdateringen.
Alla poster som kan uppdateras kommer att göra det när du klickar på Uppdatera poster. Om du har valt att uppdatera flera fält och något av fälten inte går att uppdatera, uppdateras inte posten alls. Om en eller flera poster inte kan uppdateras öppnas ett fönster med information om de fel som gjorde att uppdateringen inte kunde utföras samt eventuella varningar. Vill du skriva ut denna information klickar du på knappen Skriv infolista.
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade artiklarna med.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här väljer du ny artikelgrupp för de artiklar du markerat.
Här skriver du in beställningspunkt för markerade artiklar. Du kan ange 9 heltal och 4 decimaler. Värdet används när du skriver ut rapporten Inköpsförslag och när du skapar beställning till leverantör.
Här väljer du ny enhet för de artiklar du markerat.
Här skriver du in den exportkod du vill ange för markerade artiklar. Du kan använda max 10 tecken. Det finns inget register där du kan registrera olika exportkoder utan du skriver in värdet direkt i fältet. Exportkoden är avsedd att användas på export- och importhandlingar.
Ska du använda fältet för att det ska komma med på intrastatrapporten ska du bara ange 8 tecken.
Här väljer du ny huvudleverantör för markerade artiklar.
Ange om de markerade artiklarna ska vara inaktiva. En artikel som markeras som inaktiv finns kvar i registret, men syns inte när du ska välja artiklar på
Här väljer du ny konteringskod för de artiklar du markerat.
Här skriver du in den lagerplats du vill ange för markerade artiklar. Du kan använda max 6 tecken. Det finns inget register där du kan registrera olika Lagerplatser utan du skriver in värdet direkt i fältet.
Här sätter du en markering om markerade artiklar ska ändras till att vara lagervara.
Här skriver du in maxnivå för markerade artiklar. Du kan ange 9 heltal och 4 decimaler. Max nivån anger hur många det maximalt ska finnas i lager av artikeln. Värdet används när du skriver ut rapporten Inköpsförslag och när du skapar beställning till leverantör.
Här skriver du in Minsta beställning för markerade artiklar. Du kan ange 9 heltal och 4 decimaler. Minsta beställning anger hur många du minst ska beställa av artikeln. Värdet används när du skriver ut rapporten Inköpsförslag och när du skapar beställning till leverantör.
Här anger du leveranstiden i dagar
för markerade artiklar. Fältet används inte för bevakning
Här sätter du en markering om de markerade artiklarna inte ska restnoteras. Då skapas ingen restorder även om artiklarna inte finns tillgängliga för leverans.
Här skriver du in det sorteringsbegrepp du vill ange för markerade artiklar. Du kan använda max 8 tecken. Det finns inget register där du kan registrera olika sorteringsbegrepp utan du skriver in värdet direkt i fältet. Sorteringsbegreppet är avsett att användas som urval i samband med utskrifter.
Här väljer du ny streckkodstyp för de artiklar du markerat.
Ange vilken transaktionstyp du vill uppdatera de markerade artiklarna med.
Transaktionstyp är en obligatorisk uppgift som behöver anges på dina artiklar om du arbetar med införsel och utförsel av varor mellan EU-länder. Du måste ange en transaktionstyp för att rätt uppgifter ska komma med på intrastatrapporten och i den Excel-fil som du kan skapa för att rapportera till SCB. Du hittar mer information om transaktionstyper på SCB:s sida för intrastat.
Här anger du vilken typ av skattereduktion som du vill att de markerade artiklarna ska tillhöra. Det du anger här blir automatiskt ifyllt i kolumnen Typ av skattereduktion när du väljer in artiklarna på en faktura.
De olika typerna som finns att välja mellan är framtagna av Skatteverket.
Står det (Upphört) efter typen, till exempel Läxhjälp (Upphört) - Arbete så ger Skatteverket inte längre skattereduktion för den aktuella typen av arbete.
Vilka typer av skattereduktion som är aktuella för tillfället och som du ska välja hittar du information om på Skatteverkets hemsida.
Detta fält visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Här anger du vilken ursprungslandskod du vill att dina markerade artiklar ska uppdateras med.
Här sätter du en markering om markerade artiklar ska ändras till att vara utgående artiklar. En varning visas när du plockar upp artikeln i order eller faktura om att den är utgående.
Här kan du ange en vikt som de markerade artiklarna ska uppdateras med. Du anger ingen enhet, men vikten du anger bör baseras på samma enhet för alla dina artiklar. Du kan använda 5 heltal och 3 decimaler.
Här kan du ange en volym som de markerade artiklarna ska uppdateras med. Du anger ingen enhet, men volymen du anger bör baseras på samma enhet för alla dina artiklar. Du kan använda 5 heltal och 3 decimaler.
Här sätter du en markering om markerade artiklar ska ändras till att vara webbshopsartiklar. Fältet är bara aktivt om du valt att arbeta med webbshop i programmet.
Om du markerar rutan kommer de valda avtalen att uppdateras med kundens adress från kundregistret. Avtalsfakturan kommer att skapas med de nya adressuppgifterna som avtalet har uppdaterats med.
Om rutan inte är markerad skrivs adressen på fliken Kundregister på avtalet ut på fakturan. Ingen uppdatering mellan kundregistret och avtalet görs då.
Här anger du om de markerade avtalen är avslutade, det vill säga att avtalstiden har löpt ut. Om avtalstiden löpt ut på ett avtal som inte har någon markering i denna ruta, får du en varning när du försöker skapa fakturor. Avtal med markering i Avslutat skapar inte några fakturor.
Ange om du vill att de markerade avtalen ska markeras som ej klara. Du kan göra detta för att säkerställa att avtalet inte råkar faktureras om du t ex avbryter arbetet med avtalet för att fortsätta senare. Du måste sedan komma ihåg att ändra tillbaka när du är färdig med avtalet. Det är bara klara avtal som kan faktureras.
Om du vill ändra så att dina avtal blir markerade som makulerade gör du det här. En makulering innebär att ett avtal stryks utan att avtalstiden löpt ut.
Här anger du ett datum för när du vill att nästa faktura ska att skapas för dina markerade avtal.
Här anger du startdatumet för det datumintervall som nästa faktura avser för de markerade avtalen.
Här anger du slutdatumet för det datumintervall som nästa faktura avser för de markerade avtalen.
Här sätter du en markering om du vill att den period du fakturerar ska finnas med som textrad på fakturan för de markerade avtalen. Programmet räknar upp perioderna automatiskt. Perioderna kommer med som datumintervall, t ex XX0101- XX228. Datumet följer med fakturorna på spårningsfliken.
Om du inte har någon markering här kommer inga datumintervall på fakturor eller spårningsflik och du får bara en varning om du försöker skapa en faktura med fakturadatum som ligger utanför avtalstiden.
Vill du att försäljningspriserna för de avtal som är markerade ska uppdateras vid varje faktureringstillfälle markerar du Prisuppdatera.
Kalkylpriset för artiklarna/tjänsterna uppdateras normalt genom att du utför kommandot Uppdatera täckningsbidrag. Detta kommando leder till att kalkylpriset kommer att motsvara aktuellt värde i artikelregistret. Om du inte vill uppdatera kalkylpriset när du väljer kommandot Uppdatera täckningsbidrag, markerar du valet Kalkylpriser ändras inte vid uppdatering.
Det finns två val för uppdatering av dina försäljningspriser på avtalet. Antingen uppdateras priserna vid varje fakturatillfälle eller endast när du väljer kommandot Uppdatera täckningsbidrag.
Kalkylpriset för artiklarna/tjänsterna uppdateras normalt genom att du utför kommandot Uppdatera täckningsbidrag. Detta kommando leder till att kalkylpriset kommer att motsvara aktuellt värde i artikelregistret. Om du inte vill uppdatera kalkylpriset när du väljer kommandot Uppdatera täckningsbidrag, markerar du valet Kalkylpriser ändras inte vid uppdatering.
Här anger du till och med vilket datum de markerade avtalen ska gälla. Lämnar du fältet tomt betyder det att avtalet gäller tills vidare. Fältet används till att ta fram period om det ska anges på fakturan, det vill säga att första period är från det datum du har angett som startdatum. När du skapar fakturor kommer ett felmeddelande om den period som ska faktureras inte finns inom detta intervall.
Här anger du från och med vilket datum de markerade avtalen ska gälla. Fältet Slutdatum kan lämnas tomt vilket betyder att avtalet gäller tills vidare. Fältet används till att ta fram period om det ska anges på fakturan, det vill säga att första period är från det datum du har angett som första datum. När du skapar fakturor kommer ett felmeddelande om den period som ska faktureras inte finns inom detta intervall.
Om du inte vill att kalkylpriset för de markerade avtalen ska uppdateras när du väljer kommandot Uppdatera täckningsbidrag, markerar du Uppdat inte kalkyl.
Kalkylpriset för artiklarna/tjänsterna uppdateras normalt genom att du utför kommandot Uppdatera täckningsbidrag. Detta kommando leder till att kalkylpriset kommer att motsvara aktuellt värde i artikelregistret.
Markera här om du vill att kundfordranskontot som är angett på kunden i kundregistret ska hämtas när du skapar faktura på de markerade avtalen.
Markera här om du vill att det projekt du angett på kunden i kundregistret ska hämtas när du skapar faktura på de markerade avtalen.
Markera här om du vill att den resultatenhet du angett på kunden i kundregistret ska hämtas när du skapar faktura på de markerade avtalen.
Markera här om du vill att dröjsmålsräntan ska hämtas från
när du skapar faktura på de markerade avtalen.Här markerar du om de markerade kontakterna godkänner reklam via e-post.
Här markerar du om de markerade kontakterna godkänner reklam via sms.
Här väljer du det land de markerade kontakterna ska uppdateras med.
Här väljer du den landskod de markerade kontakterna ska uppdateras med.
Här väljer du vilken titel de markerade kontakterna ska uppdateras med.
Här kan du välja att lägga till och ta bort utskicksgrupper för de markerade kontakterna.
En markering i denna ruta betyder att de markerade kontona blir aktiva och kan användas vid kontering.
Om du har en markering här kommer de markerade kontona inte att visas detaljerat även om du väljer att du vill ha journalen detaljerad.
Här anger du om du vill använda transaktionsinfo på de markerade kontona och hur registreringen på kontona ska fungera när du registrerar en verifikation. Du kan välja mellan:
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
Här kan du ange löpnumret för en automatfördelning du har lagt upp, eller leta upp den med hjälp av listknappen. När du registrerar en transaktion på de markerade kontona och har konterat beloppet, kommer en fråga om automatfördelningen ska genomföras att visas.
Här kan du ange om de markerade kontona i första hand är ett debetkonto eller ett kreditkonto. Du väljer ett D för debet och ett K för kredit. Fältet kan också innehålla en asterisk (*). Asterisken innebär att du kan kontera på debet och kredit. Insättningspunkten placeras först i debetkolumnen och sedan i kreditkolumnen. Om du anger något här kommer insättningspunkten att automatiskt hoppa till den kolumnen (debet eller kredit) i verifikationsregistreringen, när det är dags att registrera ett belopp. Du kan ändra detta direkt på verifikationen om du ska bokföra kontot på motsatt sätt.
Här anger du vilken kvantitet som ska föreslås på de markerade kontona. Du kan även ange enhet (t ex st eller tim) om du väljer Kvantitetsenhet.
Du kan bara ha en enhet för kvantitet per konto. Du måste t ex lägga upp minst ett konto för varje enhet du vill redovisa. I verifikationslistan och huvudboken redovisas kvantitet per transaktion. De skrivs även ut i kvantitetssaldolistan.
Ange om du vill att programmet ska föreslå att du ska periodisera kostnaden eller intäkten när du konterar på de markerade kontona. Du får då upp en periodiseringsdialog när du använder kontot på en leverantörsfaktura eller kundfaktura. Läs mer i Periodisering.
Här anger du vilket projekt som ska föreslås för de markerade kontona. Projektet måste vara upplagt. Det gör du via Bokföring - Projekt.
Om du bokför på ett konto som ska specificeras på projekt, kan du använda projekt 0 för de poster som du inte vill fördela. Skillnaden mellan resultatenheter och projekt är att projekt kan löpa över flera år.
Här anger du vilken resultatenhet som ska föreslås för de markerade kontona. Resultatenheten måste vara upplagd. Det gör du via Arkiv - Inställningar - . - Bokföring - Resultatenheter
Om du bokför på ett konto som ska specificeras på resultatenheter, kan du använda resultatenhet 0 för de poster som du inte vill fördela.
Här anger du vilket subkonto som ska föreslås för de markerade kontona. Om det är något du inte vill fördela på kontot kan du använda subkonto 0.
Här anger du vilken transaktionsinfo som ska föreslås för de markerade kontona.
Det konto du anger här föreslås när du skapar skapar en ny periodisering för de markerade kontona.
Det konto du ska ange här är det intäktskonto som periodiseringen kommer att bokas mot. För att momsrapporten ska bli korrekt bör inte intäktskontot ha någon momsrapportkod.
Här anger du om du vill använda kvantitet på de markerade kontona och hur registreringen ska fungera när du registrerar en verifikation. Du kan välja mellan:
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
I programmet kan du registrera kvantitet på konton. Här anger du i vilken enhet du vill kunna registrera kvantitet på de markerade kontona, t ex st eller tim rutan vid Enhet.
Du kan bara ha en enhet för kvantitet per konto. Du måste t ex lägga upp minst ett konto för varje enhet du vill redovisa. I verifikationslistan och huvudboken redovisas kvantitet per transaktion. De skrivs även ut i kvantitetssaldolistan.
Ange vilken momsrapportkod du vill uppdatera posterna med.
Här anger du vilket motkonto som ska föreslås när du skapar en periodisering för de markerade kontona.
Här anger du om du vill använda projekt på de markerade kontona och hur registreringen ska fungera när du registrerar en verifikation. Du kan välja mellan:
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
Här anger du om du vill använda resultatenhet på de markerade kontona och hur registreringen ska fungera när du registrerar en verifikation. Du kan välja mellan:
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
Här kan du ange koden för de markerade kontona som du behöver för ditt räkenskapsschema.
Här anger du om du vill använda subkonto på de markerade kontona och hur registreringen ska fungera när du registrerar en verifikation.
Subkonto är användbart om du vill fördela belopp på flera underkonton. Om du t ex vill att 1910, Kassa ska delas upp på flera subkonton benämns dessa 1910-1, 1910-2 osv. Orsaken kan t ex vara att olika personer har ansvar för olika kassor och att det därför är praktiskt att få en uppdelning av dessa. I verifikationslistan och huvudboken kan du se transaktionerna på varje subkonto under rubriken Sub.
För en resultatenhet eller ett projekt kan du begära en resultatredovisning. Detta går däremot inte för subkonton. Du har inte samma möjligheter att få fram rapporter för subkonton som för resultatenheter eller projekt.
Du kan välja mellan:
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
En markering här gör att du kan använda de markerade kontona vid manuell registrering av verifikationer.
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade kunderna med.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här väljer du om du ska kunna skicka betalningspåminnelse till de markerade kunderna.
Här anger du det betalningsvillkor de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du ett av de distrikt du har upplagda som du vill uppdatera kunderna med.
Här anger du om de markerade kunderna ska ha en markering i EU-kund. Det betyder att kunderna är exportkunder inom EU. En EU-kund som ska faktureras utan moms ska ha en markering både i rutan Export och rutan EU-kund.
Om rutan är markerad kommer det att föreslås expeditionsavgift på det markerade kundernas fakturor enligt de inställningar du gjort i
. Om rutan inte är markerad kommer det inte att föreslås någon expeditionsavgift. Du kan alltid välja att ändra detta på respektive faktura.En markering i rutan innebär att de valda kunderna blir markerade som exportkunder. Då blir det ingen moms på fakturorna. Det går inte att arbeta med priser inklusive moms för en exportkund.
Om du vill ge de markerade kunderna en viss procent i rabatt på det totala fakturabeloppet, anger du den procentsatsen här. Du kan kombinera fakturarabatten med radrabatt. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Om rutan är markerad kommer det att föreslås frakt på de markerade kundernas fakturor enligt de inställningar du gjort i
a. Om rutan inte är markerad kommer det inte att föreslås någon frakt. Du kan alltid välja att ändra frakten på respektive faktura.Här anger du om de valda kunderna ska markeras som inaktiva.
En kund som markeras som inaktiv finns kvar i registret men syns inte i plocklistan för kunder på
Här anger du om de valda kunderna ska ha en markering för Intrastat.
En markering för detta på kunden gör att rutan automatiskt blir markerad på dokumentet när du skapar en
En kundfaktura som har en markering för Intrastat, som innehåller artiklar som rör handel med varor mellan EU-länder och som är markerad för Skickad, kommer att inkluderas i rapporten Intrastat - utförsel. Uppgifterna kommer också med i den Excel-fil du kan skapa för att rapportera till SCB. Uppgifter på en faktura som är makulerad kommer inte med på rapporten eller i Excel-filen.
Läs mer om intrastat i avsnittet Intrastatrapport
Här väljer du antal kopior som ska skapas till de markerade kunderna för respektive dokumenttyp.
Här kan du lägga in en kreditgräns för de markerade kunderna. Vill du att de ska ha obegränsad kredit skriver du 0 i fältet.
Här anger du det kundfordranskonto som ska användas för de markerade kunderna.
Här kan du uppdatera de markerade kunderna med en av de kundkategorier du har upplagda.
Här väljer du det land de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du den landskod de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du det land de markerade kunderna ska ha som standardval i leveransadressen.
Här väljer du den landskod de markerade kunderna ska ha som standardval i leveransadressen.
Här anger du det leveranssätt som är vanligast vid leveranser till de här kunderna.
Här anger du det leveransvillkor de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du vilken dokumentmall som ska användas för respektive dokumenttyp för de markerade kunderna.
Här anger du om kunderna ska uppdateras med en markering för One Stop Shop, det vill säga att kunden är en privatperson i ett annat EU-land.
Här anger du vilken av de försäljningsprislistor du har upplagda som ska användas för de här kunderna. Om kunderna ska ha priser inklusive moms på sina fakturor ska du ange en prislista som är markerad för inkl moms. Läs mer i hjälpavsnittet Försäljningsprislistor, listläge.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Här anger du om det ska vara möjligt att ta ut en påminnelsevgift för de kunder du har markerat. För att kunna ta ut påminneleavgift måste kunden ha en markering för Betalningspåminnelse och du måste ha angett vilken påminnelseavgift du vill använda i dina .
Här kan du ange om de markerade kunderna ska ha rabattavtal. Om du väljer ett rabattavtal styr det vilken prislista, fakturarabatt eller radrabatt som ska användas. När du har valt ett rabattavtal kan du inte längre skriva något i fälten Prislista, Fakturarab % och Radrab %.
Om någon av de markerade kunderna har avtal upplagda i avtalsfaktureringen kan du välja att dessa avtal uppdateras. I så fall markerar du rutan Uppdatera avtal med rabattavtal. Rutan visas när du väljer Rabattavtalsnr i kolumnent Fält. Är rutan inte markerad sker inga ändringar i avtalen.
Om du vill veta mer om uppläggning av rabattavtal kan du läsa om det i hjälpavsnittet Kundrabatter, kortläge.
Här kan du ange den radrabatt som du vill uppdatera de markerade kunderna med. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Välj varifrån mobilnummer respektive e-postadress ska hämtas.
Här väljer du om du inte ska kunna restnotera order till de markerade kunderna.
Här väljer du om de markerade kunderna ska kunna räntefaktureras.
En markering i den här rutan medför att de valda kunderna kan samlingsfaktureras. Det betyder att du kan fakturera flera order på en faktura. Du kan ändra på det genom att klicka i rutan.
Sorteringsbegreppet är avsett att användas som urval i samband med utskrifter.
Här väljer du vilken speditör de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här anger du det språk du vill uppdatera de valda kunderna med.
Här kan du skriva in eller välja namnet på en säljare hos dig, som ska gälla för alla markerade kunder.
Om någon av de markerade kunderna har avtal upplagda i avtalsfaktureringen kan du välja att dessa avtal uppdateras. I så fall markerar du rutan Uppdatera avtal med rabattavtal. Rutan visas när du väljer Rabattavtalsnr i kolumnent Fält. Är rutan inte markerad sker inga ändringar i avtalen.
Här väljer du på vilket sätt respektive dokumentet ska skickas för de valda kunderna.
Här anger du den valuta som du vill uppdatera de markerade kunderna med.
En markering i den här rutan medför att de markerade kundernas adress kommer att användas som leveransadress när du skapar en beställning till leverantör direkt från en kundorder. Om det finns en avvikande leveransadress på kunden i kundregistret hämtas den. Om det saknas avvikande leveransadress hämtas istället fakturaadressen.
Här anger du det konto för avrundning som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Här anger du det betalningsvillkor som ska gälla för de markerade fakturorna.
Här kan du skriva in namnet på filen till bilagan som du vill uppdatera fakturan med.
Välj det distrikt som ska gälla för de markerade fakturorna. Du ändrar genom att välja en ny kod i listan.
Om du markerar här kommer de markerade fakturorna att få en markering i Ej klar och kommer inte att visas i listan över fakturor som är möjliga att skicka i programdelen Fakturahantering.
Här anger du det konto för expeditionsavgift som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Ange det fakturadatum som du vill att de markerade fakturorna ska uppdateras med.
Här anger du det konto för frakt som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Ange det förfallodatum du vill att de markerade fakturorna ska uppdateras med.
Här kan du skriva in en anteckning som du vill att de markerade fakturorna ska uppdateras med. Du kan använda maximalt 120 tecken. Texten kommer endast att visas på fakturorna, den kommer inte med på utskrifter eller e-dokument till kunden.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här anger du det konto för givna rabatter som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Här anger du det konto för kundfordran som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Uppdatera de markerade fakturorna med det datum då artikeln levereras ut från ditt företag.
Ange det leveranssätt du vill ska användas för de markerade fakturorna.
Ange det leveransvillkor du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Här kan du ange om du vill makulera de markerade fakturorna. Du kan inte makulera en faktura som är
Här anger du vilka momskonton du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Här anger du vilket projekt du vill att de markerade fakturorna ska konteras på.
Här anger du om du vill kunna skicka betalningspåminnelser för de markerade fakturorna.
En markering i denna ruta gör det möjligt att ta ut en påminnelseavgift för de markerade fakturorna. Inställningar för påminnelseavgifter görs under Arkiv - Inställningar - , fliken - Betalningar - Påminnelse och räntaPåminnelse och ränta.
Här anger du vilken resultatenhet du vill att fakturan ska konteras på.
En markering i denna ruta innebär att de markerade fakturorna kommer att kunna räntefaktureras.
Ange hur många procent i dröjsmålsränta du vill ta ut för de markerade fakturorna. Dröjsmålsräntan anges enligt räntelagen: Räntelag (1975:635). Observera att det finns en lagstadgad högsta nivå på räntan, som gäller om du inte avtalat något annat med din kund. Kontrollera räntans storlek med t ex din redovisningsbyrå. Du kan använda upp till 2 decimaler.
Ange den speditör du vill använda för de markerade fakturorna.
Ange den säljare du vill använda för de markerade fakturorna.
Här kan du skriva in texter som du vill få ut på de markerade fakturorna. Texten du skriver in här kommer inte att skrivas ut på något annat dokument.
Vill du ha en återkommande text på alla fakturor lägger du till den under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumenttexter
Här anger du hur du vill skicka de markerade fakturorna och eventuella extra fakturadokument.
Här anger du namnet på den person kunden kan kontakta angående fakturan.
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade leverantörerna med.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här anger du vem som ska vara attestansvarig för de markerade leverantörerna.
Här anger du den betalningskod som du vill uppdatera det markerade leverantörerna med.
Betalningskoden visar vad betalningen avser vid kontrolluppgift av utlandstransaktioner till Skatteverket. Koden tillhandahålls av Skatteverket. Betalningskoden visas som förslag när du registrerar en leverantörsfaktura med utlandsbetalning.
Här väljer du det betalningsvillkor du vill uppdatera de markerade leverantörerna med.
Här kan du ange om du vill att de markerade leverantörerna ska vara inaktiva.
En leverantör som markeras som inaktiv finns kvar i registret men syns inte i plocklistan för leverantörer på
Här anger du om du vill att de markerade leverantörerna ska ha en markering för Intrastat.
En leverantörsfaktura som har en markering för Intrastat, som innehåller artiklar som rör handel med varor mellan EU-länder och som är attesterad, kommer att inkluderas i rapporten Intrastat - införsel. Uppifterna kommer också med i den Excel-fil du kan skapa för att rapportera till SCB. En leverantörsfaktura som är makulerad kommer inte med på rapporten eller i Excel-filen.
Läs mer om intrastat i avsnittet Intrastatrapport.
Ange vilke konteringsmall du vill koppla till de markerade leverantörerna. När du skapar en leverantörsfaktura för en leverantör kommer vald konteringsmall automatiskt att föreslås.
Här anger du om du vill att de markerade leverantörerna ska ha en markering för Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr. Valet innbär att leverantörsfakturans fakturanummer automatiskt kommer att kopieras till fältet OCR/Refnr när du registrerar en leverantörsfaktura.
Här väljer du antal kopior som ska skapas till de markerade leverantörerna.
Här kan du skriva in den kreditgräns du har hos leverantörerna. Om du har obegränsad kredit skriver du 0 kr.
Om de markerade leverantörerna har ett kontonummer som kräver OCR-nummer anger du det i den här rutan. Markören kommer då att stanna i fältet OCR/Refnr när du registrerar din leverantörsfaktura.
Här väljer du det land som du vill att de markerade leverantörerna ska uppdateras med.
Här väljer du den landskod som du vill att de markerade leverantörerna ska uppdateras med.
Här väljer du det leveranssätt som du vill att de markerade leverantörerna ska uppdateras med.
Här väljer du det leveransvillkor som du vill att de markerade leverantörerna ska uppdateras med.
Här kan du skriva in det sorteringsbegrepp som ska användas för samtliga markerade leverantörer. Sorteringsbegreppet används för urval vid utskrift.
Här väljer du språkkod, d v s vilket språk som ska gälla för de markerade leverantörerna.
Här anger du om de markerade leverantörerna vanligtvis betalar i utländsk valuta.
Här väljer du på vilket sätt du vill att beställningar till de markerade leverantörerna ska skickas.
Här väljer du valutakod, d v s vilken valuta som ska gälla för de markerade leverantörerna.
Här anger du om dina betalningar till de markerade leverantörerna ska dras från det valutakonto som motsvaras av den valuta som dina leverantörer har. Se till att du har fyllt i kontonumret för dina olika valutakonton under Arkiv - Inställningar - , fliken Bankuppgifter.
Valutakonto/ficka använder du dig av om du ofta gör betalningar med annan valuta än svenska kronor. Gör du betalningar i samma valuta som leverantören har så elimineras valutariskerna.
Här kan du skriva in eller välja namnet på en kontaktperson hos dig, som ska gälla för alla markerade leverantörer.
Här anger du det konto för avrundning som du vill ska gälla.
Här anger du vilket betalningsvillkor du vill ska gälla
Här anger du vilket disktrikt du vill ska gälla.
Om du markerar här kommer de markerade ordrarna att få en markering i Ej klar.
Här anger du det konto för expeditionsavgift som du vill ska gälla för de markerade ordrarna.
Här anger du det konto för frakt som du vill ska gälla för de markerade ordrarna.
Här kan du skriva in en anteckning som du vill att de markerade ordrarna ska uppdateras med. Du kan använda maximalt 120 tecken. Texten visas enbart här, den kommer inte med på utskrifter eller e-dokument till kunden. Om det finns en kommentar på ordern följer den med till kommentarfältet på fakturor.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här anger du det konto för givna rabatter som du vill ska gälla för de markerade ordrarna.
Här anger du numret på det kontrakt du vill att de markerade ordrarna ska referera till när du skickar ordererkännande till din kund. Du kan använda max 25 tecken, bokstäver och siffror. Numret ska skrivas in utan mellanslag. Kontraktsnumret skrivs inte ut på någon av programmets standardmallar för utskrifter, men du kan skapa egna utskriftsmallar där informationen visas.
Här anger du det kundfordranskonto som ska användas för de markerade ordrarna.
Uppdatera de markerade ordrarna med det datum då artikeln levereras ut från ditt företag.
Uppdatera de markerade ordrarna med att de är levererade. Lagerbokföringsdatumet blir enligt den inställning som är gjord för lagerbokföringsdatum under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumentinställningar
Ange det leveranssätt du vill ska användas för de markerade ordrarna.
Ange det leveransvillkor du vill ska gälla för de markerade ordrarna.
Här anger du vilka momskonton du vill ska gälla för de markerade ordrarna.
Ange det orderdatum som du vill att de markerade ordrarna ska uppdateras med.
Här anger du vilket projekt du vill att de markerade ordrarna ska konteras på när de är fakturerade.
Här anger du om du vill kunna skicka betalningspåminnelser när de markerade ordrarna är fakturerade.
En markering i denna ruta gör det möjligt att ta ut en påminnelseavgift när de markerade ordrarna faktureras. Inställningar för påminnelseavgifter görs under Arkiv - Inställningar - , fliken - Betalningar - Påminnelse och räntaPåminnelse och ränta.
Här anger du vilken resultatenhet du vill att de markerade ordrarna ska konteras på när de är fakturerade.
En markering i denna ruta innebär att de fakturor som skapas av de markerade ordrarna kommer att kunna räntefaktureras.
Ange hur många procent i dröjsmålsränta du vill ta ut. Dröjsmålsräntan anges enligt räntelagen: Räntelag (1975:635). Observera att det finns en lagstadgad högsta nivå på räntan, som gäller om du inte avtalat något annat med din kund. Kontrollera räntans storlek med t ex din redovisningsbyrå. Du kan använda upp till 2 decimaler.
Här markerar du om du vill att de markerade ordrarna ska kunna samlingsfaktureras.
Ange den speditör du vill använda för de markerade ordrarna.
Ange den säljare du vill använda för de markerade ordrarna.
Här väljer du på vilket sätt respektive dokumentet ska skickas för de valda kunderna.
Här anger du namnet på den person kunden kan kontakta angående ordern.
Här anger du om kundens adress automatiskt ska föras över till beställning.
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade projekten med.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Om du vill byta projektansvarig för de markerade projekten anger du namnet på den personen här.
Här anger du om projekten ska ha en markering i rutan Avslutat.
Här anger du det datum du vill att de markerade projekten ska ha som avslutatdatum.
Här anger du en sökväg till det dokument du vill att de markerade projekten ska uppdateras med.
Relaterade avsnitt
Arbeta smartare
Sökord: Sök och ersätt, massuppdatering