Hur markerar jag en faktura som betald?

Du går in under Kassa- och bankhändelser, markerar ditt företagskonto och väljer Ny bankhändelse. Du kan klistra in ditt kontoutdrag, eller ange betaldatum, referens och belopp manuellt med uppgifter från ditt kontoutdrag.

Om funktionen hittar en faktura som matchar så kommer den upp till höger och du kan godkänna den. Funktionen matchar på OCR-nummer och betalt belopp. Finns det flera fakturor som matchar får du klicka dig vidare för att välja vilken faktura det är du vill registrera betalningen på. Om något behöver åtgärdas kan du göra det i steg två. Därefter klickar du på Bokför.

Om det inbetalda beloppet skiljer sig från ursprungsbeloppet kan du välja att åtgärda detta genom antingen öresavrundning eller delbetalning. Detta gör du i steg två.

Läs mer om att matcha ut- och inbetalningar och hur du kvittar fakturor som tar ut varandra i Matcha utbetalningar manuellt och Matcha inbetalningar manuellt.