Bokföring & Fakturering Bas
Vanliga problem och lösningar - inköp
Här hittar du tips på hur du gör för att lösa eventuella frågor om dina inköp.
Om du har lagt in fel fakturadatum, förfallodatum eller belopp på fakturan, eller om du vill byta konto eller ta bort eller lägga till rader, kan du göra ändringarna direkt på fakturan.
Säkerställ att du använder inställningen Tillåt redigering av leverantörsfakturor under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Läs mer i Ångra eller ändra en leverantörsfaktura.
Om du har en bankkoppling där betalningarna automatiskt skickas till banken för betalning, kom ihåg att avbryta betalningen i din internetbank.
I det här fallet måste du ångra fakturan och skapa en ny. När du ångrar fakturan skapas en kreditfaktura. Kreditfakturan kvittas sedan automatiskt mot originalfakturan.
För att ångra fakturan klickar du på fakturan du vill göra ändringar i och väljer Åtgärder - Ångra faktura. Läs mer i Ångra eller ändra en leverantörsfaktura.
Om du har en bankkoppling där betalningarna automatiskt skickas till banken för betalning, kom ihåg att avbryta betalningen i din internetbank.
Om du ska få en återbetalning av en leverantör kommer leverantören skicka en kreditfaktura till dig som du sedan registrerar. Läs mer i Registrera en kreditfaktura från en leverantör.
När kreditfakturan har registrerats matchar du återbetalningen mot kreditfakturan.
- Gå till Kassa- och bankhändelser.
- Registrera återbetalningen genom att välja Ny bankhändelse.
- Lägg till återbetalningsbeloppet som Pengar in.
- Välj Matcha för att matcha transaktionen med kreditfakturan.
- Välj att bokföringshändelsen gäller Betalning av krediterad leverantörsfaktura.
- Välj kreditfakturan i menyn.
- Välj Bokför.
Så länge perioden inte är låst kan du ändra kostnadskonton och lägga till fler rader på verifikationen utan att skapa en korrigeringsverifikation. Undantagen är konto för leverantörsskulder, ingående moms och andra konton med momskod. Om du måste göra ändringar på dessa konton, eller om perioden redan är låst, behöver du skapa en korrigeringsverifikation.
Följ stegen nedan för att korrigera leverantörsfakturan.
- Gå till Bokföring - Verifikationer.
- Välj och öppna verifikationen som motsvarar den betalda leverantörsfakturan.
- Välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation.
- Markera rutan för det konto du vill byta ut och lägg till rätt konto.
- Välj Bokför.
För att ångra en betalning av en leverantörsfaktura behöver du bara ångra matchningen av betalningen.
- Gå till Kassa- och bankhändelser och välj den felaktiga matchningen.
- Välj Ångra matchning.
Nu kan du matcha betalningen med rätt bankhändelse.
Om du har kvittat fel leverantörsfaktura eller kvittat en leverantörsfaktura av misstag, kan du ångra kvittningen.
- Välj fakturan du vill ångra kvittningen för i listan med leverantörsfakturor.
- Välj Åtgärder - Ångra kvittning.
Om du har skapat en betalningsfil av misstag eller om din fil innehåller någon betalning som inte ska vara med i filen kan du ta bort filen genom att följa stegen nedan.
- Gå till Inställningar - Import och export.
- Välj Skapa betalningsfil för leverantörsfakturor.
- Klicka på sändningsnumret för betalningsfilen du vill ta bort.
- Välj Ångra.
Hela filen tas bort och försvinner ur listan när du laddar om sidan.
När du raderar en bild tas den bort permanent. För att få tillbaka bilden behöver du ladda upp den på nytt, det gör du under Inköp - Bildunderlag - Ladda upp fil. Har du inte kvar bilden kan du antingen fota bildunderlaget på nytt i Spiris Scanner-appen eller be om en ny pdf från leverantören.
Läs mer om vanliga problem och lösningar för andra områden i Bokföring & Fakturering Bas i avsnittet Hjälp, det har blivit fel.
Relaterade avsnitt
|
Lägg till leverantör |
|
Registrera leverantörsfaktura manuellt |