Bokföring & Fakturering Bas
Påminnelsehantering
Om du har kundfakturor som förfallit till betalning kan du använda funktionen Påminnelsehantering, som tillhandahålls av Visma Amili, där du får hjälp med att driva in betalningar för dina förfallna kundfakturor helt utan extra kostnad.
Påminnelsehantering är vår nya smidiga funktion för påminnelser och inkassohantering, som ersätter den gamla tjänsten Påminnelse Direkt. Oavsett om du tidigare använt dig av Påminnelse Direkt eller inte, måste du aktivera den nya funktionen för att fortsätta eller komma igång med din påminnelsehantering. Vi utlovar en mycket mer integrerad och smidigare lösning för dina betalningspåminnelser. Givetvis kostar den inget extra, precis som tidigare.
Dröjsmålsränta
När skulden är betald tillfaller hälften av dröjsmålsräntan dig. Räntan debiteras från förfallodatumet på den utestående fakturan och betalas ut efter att betalningen inkommit. Den debiterade dröjsmålsräntan beräknas enligt räntelagen och är på 8% + referensränta. Detta innebär att vi numera stödjer räntefakturering.
Hur kommer jag igång?
- Gå till Fler funktioner.
- Välj Påminnelsehantering.
- Välj Kom igång i övre högra hörnet. Aktiveringsguiden för Påminnelsehantering öppnas.
Första gången du använder funktionen behöver du registrera ditt företag. Företagsuppgifterna hämtas direkt från Bokföring & Fakturering Bas och när du har läst och godkänt tjänsteavtalet omdirigeras du till inloggningssidan där du loggar in med samma uppgifter som för Bokföring & Fakturering Bas. Om du har flera företag måste du växla mellan företagen i Bokföring & Fakturering Bas och upprepa samma steg för varje företag.
Nästa gång du loggar in till Påminnelsehantering kan du nå funktionen på amili.se och spara sidan som en favorit i din webbläsare.
När du loggar in i Påminnelsehantering kan du följa din ärendestatus från det att den förfallna fakturan hämtats till det att ärendet avslutats.
Visma Amili tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet av din kund. Visma Amili tar även ut en provision på kapitalet om ärendet hamnar på efterbevakning, med ett fast maxbelopp per ärende. När skulden är betald tillfaller hälften av dröjsmålsräntan dig. Du hittar mer specifik information om avgifterna i tjänsteavtalet som du får ta del av i samband med att du registrerar dig för funktionen.
Om du har använt funktionen för Påminnelsehantering för att driva in en skuld, sammanställer Visma Amili alla åtgärder de vidtagit och skickar en faktura. Fakturan från Visma Amili avser moms på de debiterade avgifterna som din kund har betalat. När du registrerar fakturan, bokför du momsen som ingående moms på bokföringskonto 2641. Den tas därmed med i momsredovisningen och blir på så vis inte en kostnad för ditt företag. Om ärendet går hela vägen till Kronofogden kan ytterligare avgifter tillkomma.
Dröjsmålsräntan betalas ut separat av Visma Amili, till ditt bankgiro och du får ett underlag på mail från Visma Amili. I Bokföring & Fakturering Bas bokför du sen inbetalningen av ränta i Kassa- och bankhändelser. Räntan bokförs på konto 8313 - Ränteintäkter från kortfristiga fordringar.
Observera att det inte går att koppla räntan till en viss kundfaktura. Räntan får bokföras som en separat intäkt.
Med samma inloggning som du har till Spiris/Bokföring & Fakturering. Påminnelsehantering når du sedan via Fler funktioner igen eller genom att spara URL:en i bokmärkesfältet.
Inkassokravet skickas 12 dagar efter att påminnelsen gick ut om betalning fortfarande inte är gjord.
Efter då totalt sett 24 dagar har gått och varken påminnelse eller inkasso är betalt kollar vi ”scoring”. Alltså vilken betalningsförmåga kunden har, för att se om vi kan gå vidare till Kronofogden.
En. Sedan går det vidare till inkasso.
För privatpersoner skickas i första hand alla påminnelser och inkassokrav till Kivra om slutkunden har det. Om slutkunden inte har en digital brevlåda registrerad skickas det via mejl, och om det inte finns skickas ett vanligt brev.
För företag skickas i första hand alla påminnelser och inkassokrav som e-faktura. Kan företaget inte ta emot e-fakturor skickas det via mejl, och om det inte finns skickas ett vanligt brev.
Alla förfallna debetfakturor som är utställda i valutan SEK. Detta gäller även rot/rut och grön teknik samt utländska fakturor så länge de är i SEK.
Så fort du har fått dina pengar registrerar du fakturan som betald i Bokföring & Fakturering Bas, och i och med att fakturan blir slutbetald kommer ärendet stängas automatiskt. Du behöver alltså inte göra något i portalen för Påminnelsehantering.
Om ärendet har gått till inkasso kommer inte ärendet att stängas i portalen när fakturan registreras som betald i Bokföring & Fakturering Bas. Då behöver du kontakta Visma Amili så avslutar de ärendet. I samband med detta stängs det även i portalen. Visma Amili kommer då att skicka ett restkrav på inkassoavgiften till gäldenären, alltså din kund. Vill du själv stå för denna kostnaden meddela då detta till vår support.
-
Välj fakturan i Bokföring & Fakturering Bas och välj sedan Öppna.
-
Inne på fakturan väljer du Åtgärder - Avbryt påminnelsehantering.
-
Därefter krediterar/ångrar du fakturan, vilket du också gör via Åtgärder.
Tänk på att du själv kan behöva stå för eventuella kostnader i ärendet när du själv väljer att avsluta ärendet.
Ja. Detta kallas för anstånd, vilket innebär att du ger din kund ett uppskov och senarelägger betalningsdagen. Om fakturan trots detta förblir obetald går vi vidare med nästa steg i flödet när det nya förfallodatumet passerat. Du hanterar anstånd genom att logga in i Påminnelsehantering.
Beroende på din uppsättning och fakturaflöde, skickar Visma Amili ut fakturor, påminnelser och inkassokrav. Se exempel på hur dessa kan se ut.
Relaterade avsnitt
|
Registrera faktura från Påminnelsehantering |
|
Skicka betalningspåminnelse manuellt |