Påminnelsehantering

Om du har kundfakturor som förfallit till betalning kan du använda funktionen Påminnelsehantering, som tillhandahålls av Visma Amili, där du får hjälp med att driva in betalningar för dina förfallna kundfakturor helt utan extra kostnad.

Påminnelsehantering är vår nya smidiga funktion för påminnelser och inkassohantering, som ersätter den gamla tjänsten Påminnelse Direkt. Oavsett om du tidigare använt dig av Påminnelse Direkt eller inte, måste du aktivera den nya funktionen för att fortsätta eller komma igång med din påminnelsehantering. Vi utlovar en mycket mer integrerad och smidigare lösning för dina betalningspåminnelser. Givetvis kostar den inget extra, precis som tidigare.

Dröjsmålsränta

När skulden är betald tillfaller hälften av dröjsmålsräntan dig. Räntan debiteras från förfallodatumet på den utestående fakturan och betalas ut efter att betalningen inkommit. Den debiterade dröjsmålsräntan beräknas enligt räntelagen och är på 8% + referensränta. Detta innebär att vi numera stödjer räntefakturering.

Hur kommer jag igång?

  1. Gå till Fler funktioner.
  2. Välj Påminnelsehantering.
  3. Välj Kom igång i övre högra hörnet. Aktiveringsguiden för Påminnelsehantering öppnas.

Första gången du använder funktionen behöver du registrera ditt företag. Företagsuppgifterna hämtas direkt från Bokföring & Fakturering Bas och när du har läst och godkänt tjänsteavtalet omdirigeras du till inloggningssidan där du loggar in med samma uppgifter som för Bokföring & Fakturering Bas. Om du har flera företag måste du växla mellan företagen i Bokföring & Fakturering Bas och upprepa samma steg för varje företag.

Nästa gång du loggar in till Påminnelsehantering kan du nå funktionen på amili.se och spara sidan som en favorit i din webbläsare.

Relaterade avsnitt

Registrera faktura från Påminnelsehantering
Skicka betalningspåminnelse manuellt