Anställd
Vad är skillnaden mellan att vara löneadministratör och attestansvarig?
Om ni arbetar med attest måste antingen löneadministratören eller attestansvarig attestera de anställdas tidrapporter innan de förs över till löneprogrammet. De godkänner också de anställdas ledighetsansökningar.
Attestansvariga kan bara attestera tidrapporter och ledighetsansökningar för anställda de ansvarar för, medan löneadministratörer kan göra det för samtliga anställda.
Om du inte ser Attest i menyn, gå till Inställningar, fliken Företagsinställningar och markera Attestera tidrapporter och/eller Aktivera ledighetsansökningar. Det är bara löneadministratörer som kan göra ändringen.
Användare som är upplagda under Arkiv - Användare - Användare i Visma Lön 300/600 blir automatiskt löneadministratör i Anställd. Läs mer i avsnittet Användare. Löneadministratören kan attestera och ändra i alla anställdas tidrapporter.
I Anställd väljer löneadministratören vilka som ska vara attestansvariga under Attest - Attestansvariga. Läs mer i avsnittet Attestansvariga.